12.05.2014 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Salg. Tank.
I forrige rapport ble det nevnt at Younara Glory 320.050 dwt bygget 2004 ved Daewoo var i forhandlinger. Skipet er nå solgt til Double Hull Tankers med Special Survey due, og prisen er enda høyere enn tidligere antatt, ca. $49 mill.
C Whale 319.869 dwt bygget 2010 Hyundai er solgt for $58,2 mill. – en betydelig lavere pris alderen tatt i betraktning.
Tanker Investments Ltd. kjøper to coated Aframamax tankers bygget 2012 for totalt $95 mill. Skipene går inn i Tanker Investments flåten og skal trade i Teekay Taurus Pool.
Tanker Investments Ltd erverver også to VLCCer bygget 2010 for totalt $154 mill. fra Teekay Tankers Ltd. Denne investeringen beskrives som opportunistisk siden selskapet forventer et rally i VLCC fraktrater og skipspriser.
De fire ovennevnte skipene er Guadalupe 105.276 dwt og søsterskipet Neches begge bygget 2012 Hyundai. Skipspris er $47,5 mill. Videre søsterskipene A Elephant og B Elephant ca. 320.106 dwt bygget 2010 Daewoo til skipspris $77 mill.
Tanker Investments Ltd. ble dannet i januar 2014 av Teekay Tankers Ltd. og Teekay Corporation. Flåten har vokst til 13 skip.
IMO II skipet Chem Star 19.998 dwt bygget 2009 Sekwang H.I. er omsatt for $20,5 mill. til gresk kjøper. Dette markedet er fortsatt aktivt med flere inspeksjoner av moderne skip med rustfrie tanker.
Gass
Ocean Yield ASA satser på nybygningsmarkedet ved kontrahering av tre Liquefied Ethylene Gas carriers hver på 36.000 cbm for levering i 2/3. kv. 2016. Skipene er chartret på 15-års bareboat til Hartmann Group i Tyskland. Sistnevnte har viderebefraktet skipene på time charter for 10 år fast periode. Total investering oppgis til ca. $243 mill.
Hartmann har mulighet til å erverve en tredjedel eierskap i skipene etter 10 år til nedskrevet verdi, alternativt få profit sharing for samme andel fra år 11.
Salg. Tørrlast.
Ettersom fraktmarkedet ikke har klart å ‘ta av’, synes prisene nå å ha vendt nedover.
Clarkson Research registrerte således nedgang i secondhand prisene for Panamax bulkers i mai for første gang siden februar 2013.
Shirakumo 87.144 dwt bygget 2006 I.H.I. er solgt for ca. $22,25 mill. til Oceanbulk. (skipet har for stor bredde for dagens Panama-kanal). Skipet må gjennom SS i slutten av året.
ABYO Sienna og ABYO Charlize begge ca. 75.473 dwt bygget 1997 er solgt for $14,5 mill. hver.
Supramax. Orient Rose 56.026 dwt bygget 2006 Mitsui, 4 x 30,5 t. kraner ryktes solgt for ca. 22 mill. til Thai Thoresen med DD/SS due i september. Prisen er svakere enn forventet.
Komatsushima Star 55.522 dwt bygget 2009 Kawasaki, 4x30 t. kraner solgt for ca. $25/26 mill. Skipet har passert SS/DD i 2014.
Greta 53.621 dwt bygget 2007 Dayang, Kina, 4 x36 t. kraner er omsatt for $15,2 mill. til europeisk basert kjøper. Hvis rapportert pris er riktig, innebærer det en betydelig forskjell nok en gang på Kina vs. Japan bygde skip.
Handysize. Pacific Tramp 33.422 dwt bygget 2011 Qidong Daoda, 4x30 t. kraner er solgt for $16 mill. til Italia. Kina-bygget gir lavere pris også for denne typen bulkers,- ref salget forrige uke av Matisse med samme byggeår fra koreansk verft til $23 mill. Pacific Tramp har forøvrig features som semi-open-hatch type.
Car carriers. Ocean Yield ASA kjøper to bilbåter hver 4.900 bilkapasitet med 8-års bareboat certepartier til Höegh Autoliners for levering i 2. kvartal 2014. Skipene er bygget i 2010, og investeringen er på ca. $90 mill. Befrakter har opsjoner to gjenkjøp i løpet av perioden som første gang kan erklæres etter fem år. Höegh Autoliners operer ca. 60 Pure Car and Truck Carriers (PCTCs) og skiper ca. 2 mill. pbe per år.
Containers. Santa Paola 66.821 dwt 5042 teu bygget 2005 Hyundai H.I. er solgt for ca. 14,5 mill. til Sinokor Merchant Marine.
Offshore. Heavy lift fartøyet Blue Giant 11.000 dwt bygget 2008 Lloyd Werft er solgt til Harren & Partner uten rapportert pris.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).