09.03.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Markedet i Midt-Østen Gulfen holdt seg stort sett uforandret – mye ledig tonnasje, men også bra med lastetilgang. Inntjeningen på time charter basis ligger på ca. $45/47.000 per dag for laster til Fjerne Østen.

Suezmax.

En travel uke både i Svartehavet/Middelhavet og Vest-Afrika førte til rateoppgang til ca. $60.000 per dag omgjort til time charter fra Vest-Afrika til Middelhavet og til ca. $65.000 fra Svartehavet til samme destinasjon. Fra Vest-Afrika til USA ligger nivået på ca. $53.000 som er det høyeste siden begynnelsen av januar.

Stena sluttet to skip, Amoureux 149.993 dwt bygget 2008 for 2 år til $29.000 per dag og Densa Orca 158.322 dwt bygget 2012 for ett år til samme rate.

Aframax.

Markedene holdt seg stort sett uforandret med inntjening ca. $56.000 per dag fra Caribs til US Gulf, ca. $25.000 for korte Nordsjøreiser og vel $30.000 for traden fra Indonesia til Japan.

Clean markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan økte med 10 poeng til ca. $30.000 per dag i time charter equivalent.

Periode. Shell chartret Ohio 105.188 dwt bygget 2009 for 2 år til $22.000 per dag.

Panamax traden fra Caribbean til US Gulf viser fortsatt styrket med ca. $37.000 per dag i inntjening basis 50.000 tonn med last.

Product.

Markedet fra Europa til US Atlantic holdt seg sterkt også denne uken – på ca. $27.000 per dag, og kombinasjonen med last tilbake til Europa fra US Gulf har kommet helt opp i ca. $37.000 etter betydelig forbedring denne uken for østgående laster.

Periode. BLS Liwa 47.097 dwt bygget 2008 ble sluttet til Navig8 for ett år til $13.600 per dag pluss profit sharing.

LPG – VLGC.

Markedet er litt svakere, men hva er vel galt med oppunder $100 per tonn for laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan, tilsvarende inntjening over $90.0000 per dag?

Offshore.

Det var mange rapporterte slutninger for riggforflytninger, og de fleste ble gjort til dagrater på ca. £11/12.000. PSV ratene ligger på feil side av £5.000 – dessverre.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).