06.10.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ulstein Design & Solutions innhentet en kontrakt fra Van Oord for et spesialskip som skal bygges ved Sinopacific Shipbuilding i Kina for levering i 2016. Dette blir et subsea rock installation fartøy og får navnet Bravenes (endelsen ‘nes’ bringer tankene til Jebsen spesialskipene). Ulstein skal også levere Fall Pipe Deployment systemet.
Ordren mellom rederi og verft ble inngått 1. september, og dw ble oppgitt til ca. 14.000 tonn. Van Oord har pt tre såkalte SRI skip: Stornes, Nordnes og Tertnes. Nordnes er ex Rocknes og ble ombygget og registrert på nytt i 2005.
Island Offshore kontraherer en OSV ved Vard for bygging ved Braila og utrustning ved Brevik. Prisen er ca. NOK 300 mill., og levering settes i 1. kvartal 2016.
Petrobras forlenger c/p for Skandi Santos med fem år med påbegynnelse 1. mars 2015. Kontrakten har en verdi på ca. NOK 2,5 mrd. ifølge AKOFS Offshore.
DOF Installer selger ett av tre søsterskip til internasjonal kjøper. Det skulle bety at det dreier seg om Skandi Hercules, Skandi Skolten eller Skandi Skansen. Disse ble bygget i 2010 (2) og 2011(1) og er på ca. 8252 GT. (Se www.skipsrevyen.no for Båtomtaler).
Dagens Næringsliv opplyser at som nytt kostet skipet ca. 800 mill. DN regner seg videre frem til at salgsprisen er ca. 1,1 mrd. kr. Hvorfor vil ikke DOF like godt rapportere salgsprisen slik som Island Offshore gjorde i forbindelse med salget av Island Pioneer? Fortjenesten på det salget var prosentvis adskillig høyere enn DOFs. Salget ble rapportert på www.skipsrevyen.no under tittelen ‘’Syv år eldre – 50 prosent mer verd”. Skipet var altså bygget i 2007, ble solgt for NOK 435 mill. og hadde kostet som nytt ca. NOK 290 mill. Island kunne altså fremvise 50% prisøkning fra nybyggprisen til tross for at skipet var 7 år gammelt mot Skandi båtens 38% som 3 eller 4 år gammel.
Höegh LNG Holdings Ltd. opplyser at LNG Libra på 126.000 cbm er befraktet til Gas Natural til slutten av 2015 etter at sistnevnte utøvet en opsjon for 12 mndrs forlengelse. EBITDA kontribusjonen er ca. $6,9 mill.
Frontline Management og Tankers International LLC annonserte dannelsen av VLCC Chartering Ltd. Deltagerne i TI Pool forut for dette er Euronav, Oak maritime, Overseas Shipholding og Reederei Nord.
Electromagnetic Geoservices ASA har inngått lisensavtale met et internasjonalt oljeselskap til verdi $3,7 mrd. for 3D EM data fra EMGS’ multi-client data library i Barentshavet. Dette dekker nå 42.000 km2.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-39 var 17.142 tonn (17.405 tonn uken før) til pris kr. 35,43 (34,05) per kg. I uke 39 i fjor var prisen 32,82.
Netto flåtevekst. For tank flåten var 12-måneders veksten på 0,6% per slutten av september, - høyeste vekst siden april, men likevel svært beskjeden og oppmuntrende for markedet fremover. Bulk carrier flåten vokste med 5,6% som var uforandret fra måneden før.
Hittil i år er det solgt 26,1 mill. dwt med skip for resirkulering. Dette er 28% lavere enn i tilsvarende periode i fjor. 12-måneders tallene per slutten september viser demolition salg på 16,2 mill. dwt med bulkers og 10,4 m dwt med tankskip. Tilsvarende 12-måneders tall per september 2013 var 24,9 hhv. 10,3 m dwt.
Ledende indikatorer for bulk markedet. Japans stålproduksjon økte med 2,2% i august fra samme måned i fjor, men industriproduksjonen falt med 2,9%. Det siste var det svakeste tallet siden juni i fjor.
For første gang siden målingene startet i 1973 var det ingen eksport av råolje fra Nigeria til USA i september, ifølge US Dept of Energy. En viktig grunn er den kraftige produksjonsøkningen i USA (les: skifer ..). På topp i februar 2006 importerte USA 1,3 mfd fra Nigeria. Så sent som i 2012 var Nigeria fortsatt blant topp-fem eksportører til USA, men nå med 0,5 mfd. Denne utviklingen har ikke gått ut over AG eksporten fra Saudi og Kuwait fordi det her er snakk om lavere kvalitet – eksporten fra disse har faktisk økt fra 2013. Den amerikanske importen nådde toppen i juli 2005 med 10,8 mfd og er nå på ca. 7,6 mfd.
Saudi Arabia kutter den offisielle salgsprisen for asiatisk kunder i november. Arab Light grad ble redusert med $1 per fat fra oktober prisen. For europeiske og amerikanske kunder var kuttet på 40 cents.
Kjøp av iransk råolje av Kina, India, Japan og Sør-Korea falt i august med 10,5% fra måneden før. I perioden jan – aug økte disse landenes import av iransk olje med 23% med det største volumet i februar. Kina og India står for den største økningen.
Iraks eksport av råolje gjennom de sørlige terminalene var i gjennomsnitt ca. 2,6 mill. fat/dag i september, opp fra 2,4 mfd i august. Hittil har ikke uroligheten i nord påvirket eksporten i sør i særlig grad.
Russland – Exxon – Rosneft. Mellom 2011 og 2013 signerte Exxon co-op avtaler for 10 joint ventures med Rosneft. Ni av disse er blitt utsatt.
Denne uken ble den første råoljelasten for eksport siden 2004 skipet fra Valdez i Alaska. Den skulle til Sør-Korea ombord på en Suezmax. Flere i USA ønsker eksporten gjenopptatt på regulær basis.
Jernmalm eksporten fra Australia steg til ny all-time high i august med 67,7 mill. tonn. Eksporten for perioden jan – aug steg med 26% til 490,4 mill. tonn. Brasils eksport for perioden jan – sept steg med vel 6% til 249 mill. tonn
Australske gruveeiere og japanske stålfabrikanter har fastsatt kontraktsprisen for coking kull for 4. kvartal til $119 per tonn, hvilket er $1 lavere enn for foregående kvartal. Prisen er dessuten den laveste siden dette prisingssystemet ble introdusert i 2010. Australias eksport av denne typen kull ventes øke med 5% for inneværende år til ca. 153 mill. tonn.
USAs eksport av mais i 2013/14 (1. sept - 31. aug) nådde 47,4 mill. tonn – kraftig opp fra disaster året 2012/13 da kun ca. 18 mill. ble eksportert. Eksporten av soyabønner nådde 44,5 mill. tonn som var 23% høyere enn året før.
LNG. Australia har ligget an til å bli verdens største eksportør innen 2018. Energi selskaper har investert $200 mrd. i australienske prosjekter. Men konkurransen fra amerikanske skiferprosjekter er egnet til bekymring på sikt. Et annet prosjekt som kan redusere eksporten fra Australia, er en foreslått rørledning fra Russland til Kina. Dette har hittil gitt seg utslag i at bare 65% av salget fra Chevrons Gorgon prosjekt er sikret mot målet på 85%. Kjøperne venter prisnedgang på gass og holder tilbake når det gjelder inngåelse av langsiktige kontrakter. Gorgon igangsettes i 2015. En annen trussel er kostnadsøkningen i Australia. Gorgon prosjektet ser ut til å komme på $54 mrd. mot budsjettet på $37 mrd. fra 2009.
Maersk Line har ikke nok med de 20 nye 18000 teu skipene? Selskapet har nå planer om investeringer på $15 mrd. for nye containerskip, containers og annet utstyr for levering mellom 2015 og 2019. Nybyggene vil bli i størrelsen 10.000 teu pluss.
Neste fase i søket etter Malaysia Airlines Flight 370 starter nå, og det er Fugro som skal lede det. Fartøyet Go Phoenix, eiet av Otto Marine, er innleiet av Malaysias regjering og skal arbeide sammen med Fugro Discovery og Fugro Equator på oppdraget som kan ta opp mot ett år.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).