03.02.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Så var ballet over for denne gang. Raten fra Midt-Østen Gulfen til Far East falt fra WS 68 til WS43 som fører til fall i inntjeningen fra $53.000 til ca. $17.500 per dag – lavest siden midten av oktober. Mye ledig tonnasje får skylden for nedgangen.
Suezmax.
Heller ikke denne sektoren klarte å opprettholde det positive presset, og inntjeningen for Vest-Afrika til USAs østkyst droppet til ca. $26.000 per dag – laveste på to måneder. Inntjeningen for inter-Middelhavet synes fortsatt brukbar med ca. $37.000 per dag, men er likevel kraftig ned fra foregående uke.
Aframax.
Alt er relativt. Så til tross for fall i markedene er inntjeningen likevel meget bra.
Caribs til US Gulf er på ca. $37.000, inter-North Sea på ca. $61.000 og Indonesia til Japan på ca. $27.000 per dag.
Det som ikke er bra, er clean markedet fra AG til Far East som strever med å komme seg over $7.000 nivået for 55.000 tonn laster.
Product.
Nord-Europa til US Atlantic var litt opp med $12.500 per dag i inntjening, men rundtur koblet med last fra US Gulf tilbake til Europa var noe lavere med ca. $16.000 per dag. Skylden blir lagt på økning i antallet ledige skip i området.
Singapore til Japan ruten holder seg stabil med ca. $10.000 i inntjening for 30.000 tonns last.
50.000 tonn last fra Caribs til US Gulf er imponerende med WS 260 = ca. $52.000.
Periode. Cape Tankers sluttet to Stena Panamax skip på 72.800 dwt for 1 option 1 år til $14.250 hhv. $15.250 per dag (Skipene er Chronos og Chiron).
Atlantic Liguria 35.966 dwt bygget 1999 ble sluttet for ett år til Trenaco til rate $13.250 per dag.
LPG – VLGC.
Traden fra Midt-Østen Gulfen til Japan opplever nedgang i ratene til midt på $50-tallet per tonn. Dermed er inntjeningen nede på ca. $30.000 per dag – noen mener enda lavere.
BW LPG vil få to nybygg tidligere levert enn opprinnelig plan. Skipene bygges ved Hyundai HI og skal være ferdig i august og oktober 2015. Rederiet har samtidig sikret to nye opsjoner for levering i så fall i 2016. Disse må erklæres innen 28.02.2014.
Solvang og Statoil har inngått charter for 5+3+2 år på time charter basis for en LGC som leveres fra Hyundai HI i 2015. Sannsynlig levering til Statoil er mars/april 2015.
Solvang har videre kontrahert et nybygg ved samme verftet for en 60.000 cbm LPG carrier for levering i 3. kvartal 2015, hvilket bringer rederiets ordrebok for denne typen opp i tre enheter. Solvang er Managing Owner med 25% eierinteresse.
Offshore.
AHTS markedet har ligget med dagrater på pluss/minus £20.000, mens det har vært bedring for PSVene til ca. £15.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).