03.02.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Island Offshore kontraherer et stort Mobile Offshore Unit i Japan, ved Kawasaki HI, for levering våren 2017. Skipet på 169 m bygges ifølge UT777 design, og skipet vil få navnet Island Navigator. Nybygget skal brukes til subsea operasjoner, inkl. topphullsboring, med mulighet for omgjøring til lett brønnintervensjon senere. Skipet blir det største i rederiets flåte.
Rem Offshore kontraherer en PSV ved Kleven Verft av type VS485 MK III Arctic for levering 2. kvartal 2015. Prisen er ca. NOK 345 mill.
Yara International kontraherer tre LPG carriers på 20600 cbm ved Hyundai Mipo Dockyard til skipspris ca. $51 mill. Skipene skal erstattet skip som er tatt inn på time charter.
Kongsberg Maritime skal levere alle elektriske systemer, telecom og integrerte kontrollsystemer til Petrofacs nye JSD 6000 dypvannsrørleggingsfartøy. Kontrakten har en verdi på over 230 mill. kr og er en av de mest omfattende Full Picture-kontraktene for Kongsberg Maritime noensinne.
Fartøyet skal bygges ved Shanghai Zhenhua Heavy Industry Co., Ltd i Kina. Kontrakten er tildelt av ZPMC til Kongsberg Maritime Engineering, et heleid datterselskap av Kongsberg Maritime.
Electromagnetic Geoservices har mottatt LOI for D EM data acquisition i Asia-Pacific regionen. LOI har resultert i en kontrakt med Apache til verdi ca. $5 mill. BOA Thalassa startet survey i området nordvest for Australia 25. januar.
Fred. Olsen Windcarrier International Ltd., er tildelt en utvidet kontrakt med tyske Global Tech I Offshore Wind GmbH. Arbeidet skal utføres med jack-up fartøyet Brave Tern. Kontrakten er i direkte fortsettelse av nåværende arbeid tysk del av Nordsjøen. Med forlengelsen av kontrakten forventes arbeidet å ta 170 dager.
GC Rieber Shipping selger aksjeposten i Reef Subsea AS til HV V Invest Golf AS og HV V Invest Golf II AS, -- to investeringsselskaper eiet av det private equity-fondet HitecVision V, LP. Salgssummen er 175 mill. kr. Justert for negativ resultatandel fra Reef Subsea i fjerde kvartal 2013, vil salget av andelen medføre en negativ resultateffekt på 83 mill. kr i 4. kvartal for GC Rieber Shipping. Negativ resultateffekt fra investeringen i Reef Subsea utgjør totalt 156 mill. for 2013.
Norge blir saksøkt av Abu Dhabi Investment Authority i forbindelse med beslutningen om reduksjon av tariffene for avgiftene som gassrørledningsnettet Gassled kan ilegge med hele 90%. Dette gjelder fra 2016. Solveig Gas Norway som er eiet av Canadian Pension Plan Investment Board, Allianz Capital Partners og ADIA, utfordrer den juridiske basis for reduksjonen. ” We believe the decision to reduce the capital tariffs by 90 per cent is a significant infringement of our right to receive a reasonable profit and that the Petroleum Act does not provide a legal basis for this infringement”. Gassled rørledningen leverer 20% av gassforbruket i EU.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-4 var 13.669 tonn (14.505 tonn uken før) til pris kr. 49,72 (49,27) per kg.
Netto flåtevekst. Mens tankflåtens vekst fortsetter å svekkes, nå til 1,7% år /år i januar, økte bulk carrier flåten med 6,8% netto, forøvrig den 4.måneden på rad med årlig vekst og største veksten siden juni. 3mma (3 måneders moving average) økningen var den høyeste siden september 2012.
Dette faller sammen med at den totale bulker ordreboken som ble redusert i løpet av første halvår 2013 til i 17,7% pr år, allerede har økt til 20,7% av flåten. Til sammenligning utgjør tank ordreboken 12,3% av flåten.
Shell ønsker seg mer kontanter. Selskapet har bestemt å droppe boring i Alaska (Chukchi og Beaufort havene) kommende sesong. Etter å ha brukt $5 mrd. hittil i disse områdene, skal satsingen revurderes.
Shell selger en andel i et Brasil prosjekt til Qatari Petroleum. Totalt er selskapet ventet å selge andeler for ca. $15 mrd. de neste to årene. Tidligere er salget av en andel i Wheatstone LNG prosjektet i Australia blitt annonsert. Kjøper her er fra Kuwait.
De tre største uavhengige raffineriene i USA, Marathon, Valero og Phillips 66, rapporterte kvartalsmessige resultater som oversteg forventningene. En viktig årsak er øktende eksport til Europa og Latin Amerika. Bedre rørledningskapasitet betyr at raffineriene har kunnet erstatte råoljeimport med billigere USA olje. Den amerikanske importen av råolje antas å ha blitt redusert med 14% i 2013.
Technip er tildelt en kontrakt av Dubai Petroleum Establishment for engineering, procurement, construction and installation av Jalilah B field development project. Tre av Technips spesialiserte fartøyer, inkludert G1201 som er gruppens flaggskip S-Lay installation fartøy, skal brukes på oppdraget.
Stolt-Nielsen Limited har netto resultat på $85,8 mill. for 2013, opp fra $70,2 mill. året før. Resultatet for 4. kvartal (som endte 30. november) var $36,7 mill. Stolt Tankers rapporterte overskudd på $15,8 mill. for denne perioden ($9m) ettersom markedet var i bedring.
Prisen på thermal kull (for elektrisitetsproduksjon) falt til laveste nivå på 14 uker. Prisen for Sørafrikansk kull er nede på $79,47 per tonn. Lav etterspørsel i Europa har vært en medvirkende årsak. Kinas forbruk av kull steg med kun 2,6% i 2013, en av de laveste vekstratene på mange år.
Sterk avslutning på 2013 for stålproduksjonen i verden. EU-27 kunne fremvise oppgang på 11,5% fra samme måned i 2012 og Asia pluss 6,4%. Japan økte med 9% år/år i desember. For hele 2013 var produksjonen for hele Europa ned med 2% fra 2012, mens Asia økte med 6% (Kina med 7,5%).
BHP Billiton, verdens største gruveselskap målt i markedsverdi, satser på effektivisering av gruvedriften for jernmalm. Produksjon i 4. kvartal 2013 økte med 16%. Jernmalmproduksjonen i Vest-Australia satte ny rekord i andre halvår 2013 med 108 mill. tonn. Produksjonen av metallurgisk kull steg også, her med 22% i samme periode, til på 22 mill. tonn, også det ny rekord.
Japanske MOL (Mitsui OSK Line) fremviste tap på $107 mill. for container operasjonen for 9-måneder perioden frem til og med desember. Selskapet klandrer tilførselen av nye, svære containerskip for utviklingen.
Kinesiske COSCO har gjort sin første kontrahering av containerskip siden 2008. Det gjelder 5x9400 teu containerskip ved Jiangnan Changxing H.I. Skipene koster $86,9 mill. hver og skal leveres i 2016 og 17. COSCO er verdens 5. største container operatør med en flåte på 164 skip.
Plan B for Panama-kanalen. Produksjonen pågår nå med 25/30% av kapasiteten, og muligheten er nå tilstede for at Plan B iverksettes. Det innebærer at Panama Canal authority tar over prosjektet fra Grupo Unido (spansk ledet av Sacyr) som har advart at prosjektet kan stoppes når som helst. Gruppen vil ha refundert for $1,6 mrd. overskridelsene (på totalprosjektprisen på $3,2 mrd.) Utvidelsesprosjektet var ca. 72% fullført per 20. januar.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).