
Ny maritim bank tar sikte på å dekke finansieringsmangelen i det maritime finansmarkedet
En erfaren gruppe fagpersoner innen shipping-, offshore- og finansnæringene har nå gleden av å annonsere planene om å opprette Maritime & Merchant Bank («M&M»), en nisjebank som tar sikte på å møte finansieringsbehovene til aktive eiere innen shipping- og offshorebransjen på verdensbasis.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det nystiftede prosjektselskapet Maritime & Merchant AS (M&M AS) vil levere søknad om bankkonsesjon på vegne av M&M i løpet av høsten 2013. Hovedaksjonærer i M&M AS er i dag Arne Blystad, Henning Oldendorff, Nergaard Investment Partners, som kontrolleres av Alex og Birger Nergaard, samt Landmark Holdings i Shanghai. M&M blir en høyt spesialisert finansinstitusjon fokusert på maritime næringer og offshoreindustrien, og vil tilby et bredt spekter av tjenester, blant annet sikrede lån, syndikering, sikringsprodukter og betalingstjenester. Dersom søknaden om konsesjon blir innvilget, ventes banken å begynne driften i andre kvartal 2014.
Ifølge administrerende direktør i M&M AS Halvor Sveen (tidligere direktør for Offshore & Shipping i Pareto Bank ASA) etableres banken for å møte bransjens økende etterspørsel etter finansiering. «I løpet av de siste fire årene har innføringen av strengere kapitalkrav tvunget mange banker til enten å slutte med utlån til næringen eller nedskalere virksomhet innen skipsfinansiering,» sier Sveen. «Dette stramme kredittmarkedet har ført til at mange små og middelstore rederier som søker finansiering, ikke har hatt noe sted å gå – før nå.»
Sveen legger til at etablerte banker med diversifiserte investeringsporteføljer som ikke er knyttet til shipping- og offshoresegmentene, har blitt tvunget til å innføre strammere utlånskontroll for å kunne opprettholde virksomheten innen sine kjerneområder. «Rederiene har vendt seg mot alternative kilder, slik som obligasjonsmarkedet, det private egenkapitalmarkedet (PE) og eksportkredittbyråer, for å dekke sitt lånebehov,» sier han. «Vi så at det var et behov for en høyt spesialisert bank med erfaring innen shipping- og offshorebransjen, som er i stand til å ta raske beslutninger.»
Sveen legger til at den nye banken vil rekruttere et lite, men kompetent team av fagpersoner med global erfaring innen bank og shipping. Denne internasjonale kompetansen gjenspeiles også i styret i M&M AS, som omfatter Endre Ording Sund (styreleder), Klaus Kjærulff, tidligere administrerende direktør i Torm og nå styreleder i Skuld, den tyske skipsrederen Henning Oldendorff, den norske skipsrederen Arne Blystad, den Singapore-baserte norske investoren Alex Nergaard og Paal Utvik, en Shanghai-basert investor.
Styreleder Endre Ording Sund (tidligere administrerende direktør i A. Wilhelmsen Group) er trygg på at den nye banken vil bli lønnsom fra dag én. «Timingen er riktig,» sier han. «Markedsverdiene i de fleste segmenter befinner seg nå i den nedre delen av syklusen, noe som gir lav risiko for mislighold av nye lån, mens marginene og gebyrene er høye. Innen fem år venter vi at M&M vil ha bygd opp en betydelig portefølje.» Cleaves Group, en skipsmegler som er spesialist innen kjøp og salg, samt driver prosjektfinansiering for shipping- og offshoresegmentene, har bidratt i betydelig grad i utviklingsfasen. Partner og direktør i Cleaves, Lars Edvard Høgestøl (tidligere administrerende direktør i DVB Group Merchant Bank (Asia) Ltd) kommenterer: «Banken vil ha en enkel, men effektiv forretningsmodell, rett kompetanse og et svært erfarent og uavhengig styre,» sier han.
«Vi vil ha en sterk kapitalbase som muliggjør vekst og M&M vil oppfylle alle konsesjonskrav til å drive som bank. Det sentrale er at det et stort behov i markedet for en fokusert bank som kan yte prosjektfinansiering til shipping- og offshorebransjen for å bidra til at gode forretningsideer blir realisert. Vi tror M&M er godt posisjonert til å gjøre dette.»