Sanksjoner og oljeboikott av Iran rammer norske rederier

Norske rederier har tradisjonelt gjort mye business i Iran, ikke bare oljerelatert men også med andre varer som kjemikalier, jernmalm, korn og forskjellige bulklaster.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiene merker nå konsekvensene av sanksjonene mot landet, og størst betydning får nok EUs oljeboikott fra 1. juli – og Irans umiddelbare motboikott mot England og Frankrike. Selv om oljeboikotten er kategorisk nok, opplever rederiene sanksjonene som uklare. – Vi anbefaler rederiene å være varsomme og søke juridisk bistand, for sanksjonene er uoversiktlige. De gjelder både finanstransaksjoner, transport og varer og tjenester. Man kan bli rammet uten at man selv ønsker det, sier Anita Krokan, rådgiver i internasjonal avdeling i Norges Rederiforbund.

Norske skip er svært aktive i Persiagulfen, og de siste årene har norskkontrollerte skip gjennomført et sted mellom 150 og 200 anløp i iranske havner, i følge en oversikt som VG har innhentet. Avisen har snakket med en rekke norske rederier, som Frontline, I.M. Skaugen, Wilh. Wilhelmsen, Eitzen Chemical, Odfjell SE, Solvang, Knutsen OAS, Ugland, i tillegg til danske Mærsk. De gir alle et inntrykk av nervøsitet, men er likevel ikke helt skremt bort. Sanksjonsregimet har allerede vart en stund, og shippingaktivitetene har avtatt i takt med økningen i sanksjonene. Men sanksjonene rammer ikke all handel.

Fredriksen og WW ut av Iran

Den travle, regimestyrte havnen Bandar Imam Khomeini innerst i Gulfen fikk i 2010 besøk av 49 norske skip. Bandar Mahshahr-havnen hadde samtidig 42 anløp utført av norsktilknyttede skip.

John Fredriksen er godt kjent i farvannet, og under krigen mellom Iran og Irak på 1980-tallet tjente han godt på høye fraktrater. Ni Fredriksen-skip ble truffet av raketter i løpet av perioden.

Iran er en av verdens største oljegiganter, og John Fredriksen er verdens største tankreder gjennom Frontline. Men selskapet har nå trukket seg ut av Iran.

– Vi seiler ikke på Iran nå, sier adm.dir. Jens Martin Jensen i Frontline til VG.

Også Wilh. Wilhelmsen-gruppen trakk seg ut av Iran sommeren 2010. Da ble også samarbeidet med Barwil Pars Ltd. avblåst. – Dette omfattet alle kunderelasjoner med iranske shippingselskaper, sier kommunikasjonssjef Benedicte Gude.

Andre trapper ned

Det norske rederiet I.M. Skaugen, som driver innen olje- og gasstransport, hadde om lag tolv anløp til Iran i fjor.

– Vi har for øvrig trappet ned aktiviteten med frakt av flytende gasser fra Iran de siste årene til kun enkeltstående anløp, sier finansdirektør Bente Flø i I.M. Skaugen til avisen.

Adm.dir. Per Sylvester Jensen i Eitzen Chemical sier rederiet hadde om lag åtte til ti anløp i 2010, men at selskapet trakk seg ut i august samme år.

Flere av de norske rederiene VG har vært i kontakt med ønsker ikke å kommentere Iran-aktivitetene.

– Vi følger alle internasjonale regler og bestemmelser, også de som angår sanksjoner overfor Iran. Utover det kan vi ikke kommentere noe, sier kommunikasjonssjef Margrethe Gulbrandsen i Odfjell SE.

Det Stavanger-baserte rederiet Solvang sier selskapet forholder seg til gjeldende regler og sanksjoner mot Iran.

– Historisk sett har vi hatt svært begrenset aktivitet på eksport ut av Iran, da hovedsakelig med etylen, sier viseadm.dir. Edvin Endresen i Solvang.

Knutsen OAS Shipping i Haugesund opplyser at selskapet har anløpt Iran med kjemikaliebåter.

Uglands Rederi i Grimstad fraktet jernmalm fra Iran i fjor og hvete i 2010. – Vi følger dette nøye, og vi må fortløpende vurdere situasjonen slik at vi holder hos innen de lover og regler som gjelder til enhver tid, sier adm.dir. Øystein Beisland i Uglands Rederi.

EUs oljeboikott

I januar vedtok EU å innføre oljeboikott av Iran, og embargoen blir effektiv fra 1. juli. Men allerede nå har Iran innført motsanksjoner mot England og Frankrike, som ikke lenger får importere iransk olje. Boikotten begge veier vil føre til store tap for norske interesser.

Dersom 150 anløp faller bort, og hver frakt tjener inn én million dollar på en førtidagers tur, vil tapet være på oppunder én milliard kroner.

– Det er betydelige summer. Men mange vil nok kunne hente laster fra andre steder, sier shippinganalytiker Knut Stangebye Olsen i skipsmeglerfirma Lorentzen & Stemoco.

Kvier seg

Den danske shippinggiganten Maersk Line er fortsatt inne i Iran, men i fjor avsluttet selskapet oppdrag i havner som er drevet av Tidewater Middle East, som skal være kontrollert av Revolusjonsgarden.

USA har nemlig svartelistet Tidewater Middle East, og de amerikanske sanksjonene går så langt at de også rammer bedrifter i tredjeland:

– I enkelte tilfeller må rederier velge mellom å handle med Iran eller USA. Da er det mange som kvier seg, for USA er viktig for mange, sier Anita Krokan, rådgiver i internasjonal avdeling i Norges Rederiforbund.

– Vår oppfatning er at rederiene ikke ønsker å bryte sanksjonene. De ønsker å følge lovene og reglene som gjelder, og de er avhengig av renommé i markedet, sier Krokan.

Må ha UD-godkjenning

De norske sanksjonene har utspring i FNs resolusjoner, og overføringer til og fra

Iran på over 320.000 norske kroner må ha godkjennelse fra Utenriksdepartementet (UD).

FN, USA og EU har vedtatt omfattende sanksjoner som følge av uklarheter rundt Irans atomprogram.

Sanksjonene omfatter alt fra atomteknologi, våpen til finansielle tjenester overfor iranske myndigheter og banker.

– De nye EU-sanksjonene vil også ramme import og transport av olje samt petroleums- og petrokjemiske produkter. I tillegg vil det bli vanskelige å overføre penger til og fra Iran, sier kommunikasjonsrådgiver Svein A. Michelsen i UD.

Følg godt med

– Rådet til rederiene er å følge godt med, og å være observante på eventuelle uvanlige hendelser i området som kan være knyttet til Iran eller iranske styrker, sier Haakon Svane, leder for beredskapssekretariatet i Norges Rederiforbund.

– Det er liten tvil om at Iran kan stenge Hormuzstredet hvis de ønsker, i hvert fall i kortere perioder. Spørsmålet er om de ønsker det. Iran eksporterer jo sin egen olje gjennom stredet, og vil også måtte regne med militære mottrekk. Enn så lenge går trafikken som normalt, sier Svane.