
Byggekontraktene kan havne i Norge
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det Marseille-baserte high-end cruiserederiet PONANT har inngått en intensjonsavtale med VARD i Norge om bygging av inntil fire cruiseskip for det krevende ekspedisjonskipsmarkedet.
Hvis innholdet i avtalen blir en realitet har VARD sin strategi om å satse på andre avanserte nisjer enn offshoreskip gitt frukter. Det er en godt bevart hemmelighet at den norske organisasjonen i det internasjonale VARD systemet har vært ekstremt aktive med å meisle ut en ny retning for verftsgruppen og at nettopp denne skipstypen har vært blinket ut som et satsingsområde.
Skipene blir isgående på omtrent 10.000 bruttotonn med lengde o.a. 128 meter med bredde 18 meter. Men et mannskap på 110 for totalt 180 passasjerer fordelt på 92 lugarer snakker vi om high-end servicenivå også.
Designen er utviklet av VARD, PONANT og VARDs italienske eierselskap FINCANTIERI basert på erfaringene fra en serie med fire lukseriøse cruiseskip som FINCANTIERI leverte til PONANT i perioden 2010-2015. Spennende er det å registrere at byggeordrene sannsynligvis plasseres ved norske VARD verft og at man ikke forsetter suksessen med å bygge skipene i Italia. Vi skal ikke dvele for lenge ved dette resonnementet, men heller glede oss over de muligheter ordrene kan gi.
PONANT har betydelig erfaring med cruise i eksotiske farvann, også polare. I vår artikkel “første med Polarkode” kan du lese mer om de nye kravene til forseiling i disse strøkene.
Levering fra VARD i Norge er planlagt i perioden sommeren 2018 til sommeren 2019. Vi får opplyst at skrogene vil bli bygget i Romania og at levering vil skje fra VARD på nordvestlandet.