Westfal-Larsen bygger nye kjemikalietankskip for over en halv milliard kroner
Av JAN I. ELIASSEN
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bergensrederiet Westfal-Larsen & Co. AS har gjort avtale om å bygge to 50.000 dødvekt-tonns kjemikalietankskip. I tillegg er det inngått opsjon på ett tilsvarende skip. Skipene skal bygges ved Hyundais Mipo-verft i Sør-Korea for levering i 2016. Etterhva Skipsrevyen kjenner til, ligger prisen for de to faste kontraktene på et sted mellom 500 og 600 millioner kroner. Skipene skal NIS-registreres.
Skipene er langtidsbefraktet til det kanadiske rederiet Waterfront Shipping og skal replassere eldre skip i rederiet. Waterfront Shipping har i tillegg til avtalen med Westfal-Larsen gjort tilsvarende avtaler med svenske Marinvest/Skagerack Invest og med det japanske storrederiet Mitsui O.S.K. Lines som hver bestiller to tilsvarende skip og får opsjon på ett hver.
Den svenske rederigruppen har for øvrig en rekke skip under norsk flagg i NIS, ett av dem med Bergen som hjemsted.
Skipene som nå skal bygges inngår i det kanadiske rederiets verdensomspennende transportnett for frakt av ulike oljeprodukter og kjemikalier. Fremdriftsmaskineriet av MAN ME-LGI på de nye skipene skal kunne gå på methanol, fuil oil, marine diesel oil eller gas oil.
Westfal-Larsen har fra tideligere en kjemikalietankflåte som omfatter to ca. 40.000 dødvekt-tonn skip, åtte 46.000 tonnere, samt to 46.000 dødvekt-tonn produkttankskip.
I tillegg har den bergenskle rederigruppen en stor flåte av spesialbulkskip eid av Westfal-Larsen families Singaporerederi Masterbulk som drives kommersielt av Westfal-Larsen Shipping AS i Bergen.
WATERFRONT
Det kanadiske rederiet Waterfront Shipping er verdens største sjøgående transportør av methanol med en flåte på 18 skip fra 3.000 til 49.000 dødvekt-nonn. Det er de eldste skipene i denne flåten som nå skal remplasseres av skipene som bygges av Westfal-Larsen, Marinvest/Skagerack og Mitsui O.S.K. og leies ut til Waterfront på langsiktige certepartier.
Waterfront viktigste fartsområder er Nord-Amerika, Asia, Europa og Latin-Amerika.
Rederiet er et 100 prosent-eid datterselskap av Methanex, et Vancouver-basert børsnotert konsern som er verdens største leverandør av methanol til de store brukerne i det internasjonale markedet.
Selskapets aksjer er noterte både på Toronto-børsen og i New York på Nasdaq Global Market.