KLAR FOR DÅP: Lørdag vil Havyard-skipet ”Saeborg” bli døpt til stor ståhei i Torshavn på Færøyene. FOTO: STIG BREIDVIK

Friskus fra Færøyene valgte Havyard

Tummas Justinussen fra Færøyene tar opp konkurransen med norske redere og satser på avanserte supplyskip fra Herøy-selskapet Havyard Group. Lørdag inviterer friskusen 50 sunnmøringer og sogninger over på dåp av splitter nye ”Saeborg” i Torshavn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Totalt kommer 110 gjester over fra Norge, så dette blir moro, humrer Tummas som er administrerende direktør i Sjöborg PF-gruppen som inkluderer rederiet Supply Service . Den energiske, og til tider omstridte rederen, representerer også Færøyene i den såkalte ”makrellkonflikten”. I den anledning var han nylig på makrellfestivalen i Fosnavåg og forsvarte det mange mener er Færøyenes piratfiske på makrell.
Selskapet ble i sin tid ble bygget opp av hans far, Osmund Justinussen. Og det er selvsagt fiskeri det har handlet om, fram til nå. Familieselskapet har eid nærmere 40 fiskebåter i løpet av like mange år, men nå vil Tummas ha flere ben å stå på. Og på tross av at Færøyene ikke har noe oljeutvinning er det offshorenæringen og rederiet Supply Service , det nå satses tungt på. Tummas har allerede fått bygd et avansert PSV-fartøy , designet av Herøy-selskapet, Havyard Group. Dette var øygruppens første supplyskip, og nå satses det tungt på supply fremover.
-Nei, vi har ikke oljeutvinning ved Færøyene, men vi ønsker å være i forkant og være en del av utviklingen. Statoil skal prøveborre her ute, så ting kan skje. Inntil det skjer så kan våre fartøy operere på andre internasjonale marked. Og nå kan færøyværingen seile på egen offshore-kjøl i stedet for å seile for andre utenlandske rederier, sier Tummas som nå altså har et nytt Havyard-skip i flåten.

Og lørdag skal altså ”Saeborg” døpes av gudmor Jóhanna Rasmussen i Torshavn med stor ståhei og gjester fra blant annet Herøy og Leirvik.

FAKTA:
*”Saeborg” B102 er et 832 L PSV design med en lengde på 86 meter og en bredde på 17,6 meter.
*Den kan gjøre 14 knop og kan ha et mannskap på 23.
*Fartøyet er utstyrt for rednings-og standbyoperasjoner for totalt 200 personer.
*Dette er det første skipet der Havyard Power & Systems har stått for levering av komplett kommunikasjons- og navigasjonspakke.