Vestland Offshore(VO) i Austevoll har nå bestilt et Havyard 832-design fra Havyard Group AS i Fosnavåg. Dette er det 15. designet av denne typen som Havyard har solgt.

Havyard-design med storsuksess

Havyard Group AS har solgt nok et Havyard 832-design, nummer 15 i rekken. I går ble det nemlig klart at rederiet Vestland Offshore har bestilt et forsyningsskip, med opsjon på levering av ett til.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det første fartøyet er kontrahert av Vestland PSV AS, et heleid datterselskap av Vestland Offshore AS. Dette er et Havyard 832 L-design, mens skipet det er tatt ut opsjon på er et Havyard 833-design. Begge fartøyene skal etter planen bygges ved Havyard Ship Technology(HST) i Leirvik.

Forsyningsskipene blir henholdsvis bygg nummer 110 og 111 ved HST i Leirvik. Siden Havyard 832-designet ble utviklet har Havyard Design & Engineering i Fosnavåg tatt i mot hele 15 bestillinger på den populære utgaven, og dette blir det sjette Havyard 832-designet som er bygt ved eget verft i Leirvik. Når det gjelder Havyard 833-designet så skal det bygges ytterligere to fartøy av dette designet ved HST.

SUKSESS-DESIGN

-Havyard 832 har blitt en stor suksess for oss, og vi registrerer med glede at vi har lykkes med å utvikle en moderne, miljøvennlig og konkurransedyktig PSV som er ettertraktet i markedet både hos redere og befraktere. Og det er ekstra gledelig at Vestland Offshore også ønsker å kjøpe vårt Havyard 833-design i tillegg, sier direktør for forretningsutvikling og salg skipsbygging i Havyard Group, Tor Leif Mongstad.

-Vi er veldig tilfreds over at Vestland Offshore velger Havyard som designer og bygger når de nå skal utvide sin flåte av forsyningsskip. Vi ser fram til et langt og godt samarbeid med Vestland Offshore som har vist seg å være en profesjonell, kunnskapsrik og krevende kunde. Dette setter vi pris på fordi det er med på å bringe oss videre i utviklingen av våre produkt, legger Mongstad til.

GODT SAMARBEID

Fungerende daglig leder i Vestland Management, Per Vidar Hille, er da også svært fornøyd med den nye storkontrakten med Havyard Group AS.

Rederiet, som holder til i Torangsvåg i Austevoll driver en flåte på seks skip innen offshore- og seismikk.

- Vi var på jakt etter å utvide offshoreflåten med forsyningsskip som hadde litt mindre dekksareal enn de vi allerede har, og da falt valget vårt på Havyard 832 L-designet som vi hadde hørt mange godord om. Så er planen også å få bygget et Havyard 833-design etter hvert.

- Det er forøvrig første gang vi skal bygge skip på Havyard Ship Technology i Leirvik, og det samarbeidet ser vi fram til, sier Per Vidar Hille.

KORT BYGGETID

Og operasjonsdirektør Kenneth Pettersen i Havyard Group AS lover kort byggetid.

- Det har vært en veldig god dialog og prosess fram mot å kunne realisere dette prosjektet, og basert på dette har skrogbygging allerede blitt startet opp. Dette gjør det mulig å kunne tilby dette fartøyet med en veldig gunstig leveringstid, allerede i oktober 2012. Skroget blir bygget av vår partner i Tyrkia; Cemre Shipyard, som vi har et langt og godt samarbeid med. Når det gjelder fartøyet på opsjon, Havyard 833, så blir det etter planen levert i mai 2013.

Utrustningen av PSV-en blir gjort ved Havyard Group AS sitt verft Havyard Ship Technology i Leirvik, og den nye kontrakten medfører også store leveranser for konsernet sine andre forretningsområder som Havyard Design & Engineering og Havyard Power & Systems. Norwegian Electric Systems, der Havyard er medeier, vil levere komplett dieselelektrisk fremdrift til det nye PSV–fartøyet.

-I Havyard ser vi frem til å gjøre vårt ytterste for å innfri Vestland Offshore sine forventninger til oss på levering av topp kvalitet til rett tid og pris, og på den måten legge grunnlaget for et langt og godt samarbeid, sier operasjonsdirektør Kenneth Pettersen i Havyard Group AS.

FAKTA HAVYARD 832 L

Lengde: 86 m

Bredde: 17.60 m

Fart: 14 knop

Dekkstørrelse: 900 kvadratmeter

Mannskap: 23 personer

Dødvekt: 4200 tonn

FAKTA HAVYARD 833

Lengde: 86.8 m

Bredde: 19.60 m

Fart: 15 knop

Dekkstørrelse: 1000 kvadratmeter

Mannskap: 27 personer

Dødvekt: 4600 tonn