Havyards WE design er ytterligere forbedret når det skal leveres som en Havyard 833 WE ICE PSV til Fafnir Offshore sommeren 2015. Foto: Havyard

NES leverer til Fafnir Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norwegian Electric Systems (NES) skal levere komplett dieselelektisk system inkludert QUEST hybrid batterisystem til Fafnir Offshores neste fartøy.

NES har nylig signert kontrakt på et hybrid batteri dieselelektrisk fremdriftssystem for bygg nr. 126, et HD833 WE ICE plattform forsyningsskip med levering i juli 2015.

Fartøyet eies av Fafnir Offshore HF, og skal bygges på Havyard Ship Technology i Leirvik i Sogn. Skipet er designet for mest mulig effektiv operasjon i værhardt farvann. NES og Havyard startet i 2014 samarbeidet med å tilpasse QUEST 1 leveransen for nybygget.

Dette er andre gang NES leverer et dieselelektrisk fremdriftssystem til Fafnir Offshore, men denne gangen er QUEST (Quadro Energy Storage Technology) systemet inkludert. Det første fartøyet, en HD832 L WE, skal leveres i tredje kvartal i 2014.

QUEST 1 og 2 er to forskjellige energilagringssystemer. Gjennomsnittskurven som er vist i diagrammet under, indikerer at man kan kjøre systemet med ett diesel-genset, og når man trenger mer kraftforsyning (grønt område) leveres denne fra batteriene. Det røde området viser hvor batteriet lades med overskudds energi fra gensetene.

NES har videreutviklet sin Quadro Drive  løsning med QUEST 1 løsning hvor DC/DC omformere er integrert i Quadro Drive. Dette betyr at man ikke trenger å desentralisere batteribankene. Man kan sette av plass for batterirommet på et hvilket som helst skipsdesign, f.eks. i nærheten av tavlerommet, og velge enten QUEST 1 eller 2.

NES har gjennom sin utvikling av softvare, registrert forbruk av drivstoff og energibehov på forskjellige båter over tid. Slik har man beregnet gjennomsnittlig energinivå og derav nødvendig energi som må leveres fra batteribanken (se illustrasjon under for QUEST 1 og 2, som demonstrerer energien til og fra batteriet. Grønn kurve indikerer «boosting» og rød kurve indikerer lading).

– Et dieselelektrisk system kan gi drivstoffbesparelser på 15-50% avhengig av driftsprofil. Med bruk av QUEST systemet kan man legge til drivstoff besparelser med inntil 15%. I tillegg vil man redusere behovet for å kjøre flere diesel gensets samtidig, noe som vil betyr lavere driftstid for dieselmotorene og dermed besparelser på vedlikeholdsutgifter. I tillegg vil man oppnå høyere NOx og C02 reduksjon, svært høy pålitelighet av det totale systemet og større sikkerhet ved en nødsituasjon. QUEST vil også sørge for sikker operasjon i DP2 med lukket bus-tie, sier Jan Berg, administrerende direktør i NES.

– Å få disse produktene på markedet har vært planlagt siden Quadro Drive ble ferdigstilt i 2010. Allerede den gang jobbet vi med å forberede Quadro Drive for fremtiden. Vår filosofi har alltid vært å forberede våre dieselelektriske- og hybridelektriske-systemer med muligheten for tilleggsmoduler, sier Berg.

Les også: Havyard bygger Artic PSV med hybrid batteridrift