Havyard har hatt tydelige mål på hva de vil oppnå, hatt strenge krav og lagt mye ressurser i å finne det beste samspillet mellom variablene som gir de beste sjøegenskapene. (Ill.: Bow Vision)

Esvagt kontraherer nybygg for Syd Arne-feltet

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bakgrunnen for kontraheringen er Esvagts mangeårige samarbeid med Hess på Syd-Arne feltet. Avtalefornyelse og nye oppgaver fordrer nytt skip, designet som er valgt er Havyard 832 MPV. Byggekontrakten havnet dessverre i Tyrkia.

Til tross for at nybygget nå er kontrahert ved Cemre Shipyard i Tyrkia, fortsetter rederiet å satse på et design fra Havyard Design og Solutions. Også Esvagt og Havyard har et samarbeid som strekker seg flere år tilbake i tid.

Hittil har Esvagt primært utført forsyningsskips-/stand by-tjenester for plattformen og som ansvarlig for å koble tankskip til Hess sine produksjonstanker. Dette samarbeidet mellom Esvagt og Hess har fungert i 17 år og en større revisjon var nå på trappene. Tilbake i 1999 da Hess begynte å produsere olje og gass på Syd Arne-feltet, var det Esvagt som ble valgt til leverandør av disse tjenestene. I den nye kontrakten som trådte i kraft den 1. mai i år, utvides Esvagts oppgaver. Nå skal rederiet også forestå service, vedlikehold og inspeksjon av slangsystemet, samt utføre oppgaver som serviceskip i forbindelse med arbeider på Hess ubemannede plattformer. Dette er oppgaver som hittil har vært utført av spesialskiper, men som skal inndekkes av det avanserte Havyard-nybygget som Esvagt får levert fra Cemre i 2018.

Salgsdirektør i Havyard Design & Solutions, Gisle Vinjevoll Thrane, gleder seg over kontrakten som betyr arbeid både for Havyard Design & Solutions og Havyard Power & Systems i tillegg til flere underleverandører i regionen. I tillegg til design leverer Havyard også en stor utstyrspakke med en samlet verdi av i overkant 100 millioner kroner som inkluderer Havyard sin Concept Bridge.

-Vi har hatt tydelige mål på hva vi vil oppnå, hatt strenge krav og lagt mye ressurser i å finne det beste samspillet mellom variablene som gir best ytelse og de beste sjøegenskapene, sier forsknings- og utviklingssjef i Havyard, Kristian Steinsvik.

Dette blir det sjette Havyard-skipet for Esvagt.  De andre kontraktene gjelder fire vindmølleskip og et skip for mannskapsbytte. Denne kontrakten er den første innenfor oljesegmentet. - Gjennom det tette samarbeidet med Havyard vet vi at vi får skip som gir våre kunder sikre, innovative og effektive tjenester, sier operasjonsdirektør i Esvagt, Kristian Ole Jakobsen, i en kommentar.

Fakta Havyard 832 MPV

Nybygget får en lengde o.a. på 81,90 meter med største bredde 17,60 meter. Farten er oppgitt til 15 knop, mens Bollard Pull er 100 tonn.

Frem til avtalefornyelsen i mai var det M/S «Esvagt Omega» som ivaretok oppgavene for Hess på Syd Arne-feltet. Dette skipet er nå avløst av M/S «Esvagt Connector» som står i den nye posisjonen frem til nybygget går i charter i 2018.