MachoCat 25 leveres i månedsskiftet mars/april 2017. Ill. Møre Maritime/Frøy Vest Rederi

Oppdrettsfartøyet sparer 25 prosent energi

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mindre tøff-tøff, men vel så tøff: Frøy Vest Rederi sitt nye servicefartøy MachoCat 25 får dieselelektrisk fremdrift som gir 25 prosent lavere energibruk. Enova bidrar med 1,8 millioner kroner til prosjektet.

– Det har tradisjonelt vært lagt lite vekt på energieffektivitet i fartøy som opererer for oppdrettsnæringen. Samtidig står denne næringen for store utslipp i kystnære områder. Derfor er det spesielt gledelig at Frøy nå går foran og viser bransjen hvordan utslipp kan reduseres gjennom en mer energieffektiv transport til og fra anleggene, sier Petter Hersleth, Enovas markedssjef for transport.

Opprinnelig skulle fartøyet få et ordinært dieselmekanisk fremdriftssystem. Nå hever rederiet ambisjonene, og går for en dieselelektrisk løsning som reduserer både energiforbruk og klimagassutslipp.

– Vi valgte å ta det ekstra steget fordi vi tror dieselelektrisk er framtida for denne type fartøy. Driftsmønsteret gjør at dieselelektrisk framdrift bør være spesielt gunstig, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer i praksis, sier prosjektleder Svein Peder Vågnes i Frøy Vest Rederi.