Havyard 820-designet er et Field Support Vessel (FSV) og betegnes som neste generasjons beredskapsskip med de mest moderne løsninger innen brann- og beredskap.

Atlantic valgte Havyard

Atlantic Offshore valgte et Havyard-design da de skulle sikre seg en avtale med olje- og gasselskapet Total i Nordsjøen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I dag ble det klart at det Fosnavåg-baserte selskapet Havyard Group AS har blitt valgt som leverandør av et Havyard 820-design til rederiet Atlantic Offshore. Atlantic Offshore er lokalisert på Sotra utenfor Bergen og har en flåte på 22 skip. Selskapet har cirka 580 ansatte.

Atlantic er nå tildelt et fire års beredskapsoppdrag av olje- og gasselskapet TOTAL i Nordsjøen, og rederiet setter fra 2014 inn et nytt skip med beredskap for inntil 300 personer på feltet Martin Linge nordvest for Stavanger.

Skipet, som er et standby-skip, eller FSV (Field Support Vessel) som er bransjebetegnelsen, er designet av Havyard Design & Engineering i Fosnavåg. Havyard 820-designet er forøvrig et helt nytt design fra Havyard. Fartøyet blir levert til sommeren 2014.

Stolt salgssjef

Salgssjef i Havyard Global Solutions, Gisle Vinjevoll Thrane, er selvsagt veldig fornøyd med at Atlantic valgte et Havyard-design nok en gang.

-Vi er stolte over å kunne designe båter som har de egenskaper og muligheter som sluttbruker verdsetter. Og når vi kan samarbeide med en svært kompetent reder som Atlantic Offshore gjør det at våre produkt utvikles og vinner i sterk konkurranse med andre. Havyard 820-designet er et design fra Havyard Design & Engineering som er utviklet for å tilfredsstille de spesifikke krav som stilles til et moderne standby-skip. Denne kontrakten viser at vi har lykkes med nettopp dette. Jeg er glade for den tillit som både Total og Atlantic Offshore viser oss, sier salgssjefen i en kommentar.

Atlantic Offshore har også tidligere samarbeidet med Havyard Group. I februar i år fikk rederiet overlevert «Ocean Pride», et Havyard 832-design, og administrerende direktør i Atlantic Offshore, Roy Wareberg, roser det tette samarbeidet rederiet har hatt med Fosnavåg-selskapet.

«FREMTIDENS FARTØY»

-Vi er veldig fornøyd med samarbeidet med Havyard Group, og det nye skipet er designet i tett samarbeid med selskapet. Dette vil være neste generasjons beredskapsskip med de mest moderne løsninger innen brann- og beredskap,

-Med nær 25-års erfaring med beredskapsskip har vi sammen med skipsdesignere fra Havyard definert et moderne og funksjonelt skip for fremtiden. Det er tilpasset kravene både på engelsk og norsk sektor, forklarer Wareberg som forventer flere kontrakter basert på dette designet i løpet av kort tid.

Det blir mye norsk utstyr ombord i det nye fartøyet. I tillegg til at en del stor eksterne leverandører er inne i bildet vil Havyard Power & Systems levere en rekke andre produkt og tjenester til prosjektet deriblant elektroengineering, Havyard IASTM og PMS, Havyard ConceptBridgeTM, Havyard NavCom og Havyard Bridge Watch System.

I tillegg skal Norwegian Eletric Systems, der HGR er medeier, levere diesel-elektrisk fremdriftsystem.

FAKTA HAVYARD 820
Lengde: 66,80 m

Bredde: 16 m

Fart: 14 knop

Tauekraft: 65 tonn

Mannskap: 21

NMD Rescue/Standby Klasse for 300 overlevende