Motiv fra Drammen havn

- Vi må få godset fra øst på sjø

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette var direktør i Norsk Havneforening, Arnt-Einar Litsheim sin første reaksjon da jernbanedirektør Elisabeth Enger presenterte NTP Godsanalyses hovedrapport i Drammen havn i dag, 4. september.

Ifølge rapporten vokser alle transportformene sterkt, men lastebilen vokser sterkest. Denne økte konkurranseevnen skyldes, ifølge rapporten, sammen med mer hast, og mer handel mot øst. - Her er det mye å ta tak i, kommenterer Litsheim. - Nå starter arbeidet med å ha fokus på tiltak som styrker sjøtransporten. Vi må få godset fra øst på sjø.

Tiltak for godsoverføring

Rapporten inneholder en tiltaksanalyse for godsoverføring fra land til sjø og bane. Kystdirektør Kirsti Slotsvik kunne fortelle at sjøtransport er en vellykket transportform, og at det er et potensiale for godsoverføring. Rapportens analyser viser at selv marginale tiltak vil kunne bety mange færre lastebiler på vei.

Arealtilgang

Rapporten konkluderer med at en desentralisert terminalstruktur med god arealtilgang er det som gir størst volum på sjø og bane. Mange terminaler gir stor flatedekning og beregnes å gi størst volum på sjø og bane samt reduserte transportkostnader for næringslivet. - I følge rapporten er havnenes arealtilgang en viktig faktor i sjøtransportens konkurranseevne. Her må det arbeides med tilskuddsordninger, sier Litsheim.

NTP Godsanalyse

NTP Godsanalyse er en bred samfunnsanalyse av godstransport, som transportetatene og Avinor har fått i oppdrag å gjennomføre fra Samferdselsdepartementet. Målet er å bidra til sikrere, mer miljøvennlig og samfunnsøkonomisk effektiv transport av gods. Overføring av gods fra veg til sjø og jernbane tilrettelegges der det bygger opp under målet.