Maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll.

– Hvordan ta vare på fagarbeideren?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Spørsmålet ble stilt av daglig leder Arnfinn Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest da han åpnet møtet om fremtidig behov fagarbeidere i regi av Maritimt Forum Nordvest. Som innledere til debatten hadde han blant andre invitert LO-leder Gerd Kristiansen.

I følge Statistisk Sentralbyrå vil det mangle over 90 000 fagarbeidere i Norge i år 2030, dvs. om femten år. Det største problemet vil helse- og omsorgssektoren få. Men fagarbeidermangelen vil også ramme de maritime næringene, hvis ikke flere søker seg til fagutdanning. Samtidig vil det være for mange ufaglærte og for mange med høyere utdanning.

Dette skyldes holdninger om at det er bedre å ta teoretisk utdanning enn å lære noe praktisk. – Det er fint at det kommer fagarbeidere fra mange land og vil jobbe hos oss, sa Ingjerd, – men vi trenger norske fagarbeidere fordi de i tillegg til sine praktiske kunnskaper har holdninger som gjør dem til en viktig del av innovasjonskraften i de maritime bedriftene.

LO-leder Gerd Kristiansen var enig med Ingjerd og sa at i Norge hadde innføring av ny teknologi effekt fra dag én fordi ansatte har god kompetanse. – Men hvem vil satse på en fagutdanning når det ikke er nok lærlingeplasser og det ikke tilbys fulle, faste, stillinger etter endt utdanning? spurte hun forsamlingen. Hun sa at midlertidige ansettelser, som er et stridstema i Regjeringens forslag til ny nye arbeidsmiljølov, er stikk i strid med den utviklingen man vil ha i norsk arbeidsliv.

Et annet moment Kristiansen pekte på og som har svekket fagutdanningen, er økt akademisering. Hun sa videre at det var helt nødvendig å øke gjennomføringen hos de som starter i videregående opplæring, både ved å gi et tilpasset tilbud til skoletrøtte og ved å øke antallet lærlingeplasser. – Det må åpnes for flere måter å nå fram til fagbrev på. Vi mennesker er forskjellige og foretrekker ulike metoder, mente LO-lederen som presiserte at det ikke holder med kloke hoder, men at kloke hender er vel så viktig når fagarbeidere skal utdannes.

Mer om dette kan du lese i Skipsrevyen 3/2015.

Lars Gørvell-Dahll, leder av Norsk Industri, LO-leder Gerd Kristiansen; Tord Dale, leder Maritimt Forum og stortingsrepresentant Else-May Botn var blant deltakerne på møtet.