Antares sitt nybygg blir av ST-125 design.

Simek flagger nysalg av bnr 133 og ny fiskebåtkontrakt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Etter planen skulle Simek A/S overlevere bnr. 133, en UT 755 LC, til Fletcher Shipping nå i juni. Tett på levering ble forholdet avviklet, og Simek satt igjen med et nær ferdig produkt uten mottaker.

Etter noen hektiske dager falt brikkene igjen på plass for verftet. En av Simeks gamle forbindelser, Edison Chouest, trådte inn i kontrakten. Salgssjef Gunnar Nordbø ved Simek A/S forteller til Skipsrevyen at bnr 133 langt på vei er identisk med “C-Viking” som verftet leverte til Edison i 2012, dette er altså skip nr. 2 fra Simek til samme rederi. – Vi har noen uker på oss til å bygge inn litt ekstrautstyr, blant annet montere brannkanon og gjøre noe ommalingsarbeider, sier han.

Simek A/S har også inngått kontrakt med rederiet Antares Fishing Company. Ltd. Whalsay, Shetland om bygging av en 75 meter lang tråler for levering i desember 2016.

– Skipstypen er interessant for Simek da vi kjenner denne type skip svært godt, poengterer Nordbø og forteller at også dette er nybygg nr. 2 til samme rederi. Simek bygde båt for dette rederiet første gang i 1978, og man er selvsagt svært godt fornøyd med at rederiet nå kommer tilbake.

Skroget vil bli bygget ved at seksjoner produseres i Polen og fraktes til Flekkefjord på lekter. Seksjonsblokkene fra Polen vil ankomme Simek våren 2016 og monteringen vil starte opp før ferien, og vil sikre sysselsettingen ut året.

Skipet er utviklet av Skipsteknisk i nært samarbeid med rederiet. Innredningen er for totalt 16 mann, fordelt på 14 stk lugarer. Vanligvis er ikke alle køyene i bruk da de fisker med 10 - 12 mann om bord. Det vil bli lagt stor vekt på at innredningen tilpasses slik at mannskapet skal trives om bord.

Skipet vil bli utstyrt med en motor på ca. 6.600 kW og er forventet å ville få en topp fart på ca. 16 knop.

Skipet er utrustet med 12 stk. fisketanker som har et totalt volum på ca. 2400 m3. For å kunne lavere ett bra produkt og samtidig oppnå en så god pris for fangsten som mulig, er skipet utstyrt med kjøleanlegg som kjøler ned sjøvann som blandes inn med fisken.