Fra v. kaptein Jarle Lakseide, skipsreder Anne Jorunn Møkster, gudmor Gerd Kristiansen og Vard Aukras Hans Gunnar Hansen.

«Stril Barents» døpt i Stavanger

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I strålende, kald sol ble Simon Møkster Shipping AS' nybygg M/S Stril Barents i dag døpt i Stavanger. Hun går straks i oppdrag for ENI Norge AS. Det var LO leder Gerd Kristiansen som hadde æren av å være skipets gudmor.

Overlevering skjedde 27. januar 2015 med dåp i dag 5. februar. Skipet er levert som bnr. 827 fra Vard Aukra og designen er Vard 1 06 PSV, med tydelig vekt på rescue-operasjoner. Operatørselskapet ENI benytter i dag Esvagt Aurora i fast stand-by, mens Hammerfest-registrerte Stril Barents skal fungere som PSV med avanserte rescue-kapasiteter.

Dermed skal PSVen Stril Barents også spille en sentral rolle i oljevernberedskapen rundt Goliat og i Barentshavet. Som kjent ligger Goliat-feltet ganske nært land slik at myndighetene stiller særlige krav til oljevernberedskapen. Et tredvetalls fiskebåter er også inkludert i beredskapen.

Og skipsreder Anne Jorunn Møkster har all grunn til å være stolt av skipet som er levert fra Aukra-verftet. Det er skreddersøm for operasjon i det høye nord. Som forsyningsskip for Goliat-feltet vil dette LNG-drevne skipet med DNV GL notasjonene Ice C, Winterized Basic, OIL-REC og Comf-V bli et kjærkomment syn ut fra Hammerfest. Hun har videre rescue-kapasitet for 240 personer. Det overbygde garasjeanlegget på hekken huser også en svært effektiv redningsbåt. Et helikopter drop-point er montert på garasjen.

Et system med 400 meter oljelenser, slepevinsj, utstyr for dispergering, samt kamera- og radarsystemer for deteksjon av olje og mennesker på havet er også installert.

På grunn av hangaren på hekken er dekksarealet avgrenset til 750 m2, mens bollard-pull er oppgitt til 125 tonn. - Vi er et 1. linje oljeoppsamlingsfartøy som er operativt på svært kort varsel, supplerer kaptein Jarle Lakseide

[gallery ids="15025,15026,15027,15028,15029,15030,15031,15032"]

.

Stril Barents omtales på sedvanligvis i Skipsrevyen nr 2/2015.