Alle gode ting er 3! På det tredje forsøket knuste champagne flasken mot skutesiden. Norled satser på at “Ampere” er hundre prosent driftssiker fra første dag.

Høy steming med statsråd i storslag

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Årets mest innovative nybygg, M/S “Ampere”, ble døpt den 23. oktober ved Fjellstrand AS. Gudmor var statsråd Monica Mæland som la stor vekt på den nyskapende kraft som fartøyet representerer.

Også Norled AS, nybyggets eier, ble omtalt i svært rosende vendinger. Go’ordene satt løst: – Vilje og evne til å tenke nytt, satsing på ny teknologi og lignende formuleringer gikk igjen i alle hilsningstalene. Det er spenstig gjort både å satse så offensivt på ny teknologi som man gjør her og å sette en ferge med et “ukjent” fremdriftskonsept inn på en så sterkt trafikkert strekning som E39 Lavik – Oppedal er. For Norled sin del er en konsesjon gående over ti år det som muliggjør satsingen.

Også når det gjelder mulighetene for en ZeroCat #2, bølget diskusjonen frem og tilbake mellom dåpsgjestene. – En avventende holdning er nok ikke urimelig, mente mange. – Først må man sikre driftserfaringene med “Ampere” før noen vil gå videre. Dessuten kan en fremtidig hybrid løsning være et godt alternativ, – ja, så optimalisert som skrogformen er med hensyn til vekt / fremdrift vil man selv med tradisjonelle dieselmotorer oppnå langt lavere driftskostnader enn dagens ordinære 120 pbe pendelferger.

Men for all del – det er batteridrift det handler om nå, og med initielle investeringskostnader som beskrives som helt overkommelige og driftskostnader (rep/vedlikehold av batteripakker) som trolig er langt laverere enn for dieselmotorer, kan man fra Statens vegvesen/fylkeskommunenes del benytte miljøaspekter i sine anbudsbeskrivelser til å fjerne forurensningseffektene fra norske fergesamband. Man konkludererer med enorme miljøeffekter til ubetydelige kostnader.

For Fjellstrand sin del er Zerocat’en kjent i de rette miljøene her hjemme. Utfordringen er å penetrere eksportmarkedet med et konsept som bør være veltilpasset mange elve- og havnekrysninger på kontinentet og, f.eks., USA. Dén utviklingen blir det spennende å følge. Mislykkes man blir det nok en amper-steming på Omastrand….

[gallery ids="13729,13730,13731,13732,13733,13734,13736,13735,13738"]