En 400-tonns MacGregor subsea-kran om bord på North Sea Shippings North Sea Giant har et tilsvarende design med hoved-AHC-vinsjen montert under dekk.

MacGregor får ordre på to subsea-kraner til nytt norsk konstruksjonsskip til bruk i arktiske farvann

MacGregor, som er en del av Cargotec, har fått en ordre på to MacGregor aktiv hivkompenserte (AHC) offshore-kraner fra et tyrkisk verft til et nytt subsea IMR- og konstruksjonsfartøy for et norsk rederi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En 250-tonns og en 15-tonns MacGregor subsea-kran skal installeres på det 129 meter lange fartøyet. Vinsjen på 250-tonnskranen skal monteres under arbeidsdekk og leveres med et eget program for å sikre vaierens integritet. Ordren ble plassert i tredje kvartal 2013.

– Miljøvennlige og sikre offshore-operasjoner er i ferd med å bli standard for mange operatører, forteller Frode Grøvan, som er salgs- og markedsføringsdirektør for MacGregor Advanced Load Handling.

– MacGregor-utstyret har samme fokus og vil bli levert med en tilleggsfunksjon som bidrar til å sikre vaierens integritet, noe som øker driftssikkerheten og gjør det mulig for operatøren å overvåke slitasjen på vaieren og dermed kunne planlegge å skifte den ut eller til og med forlenge vaierens levetid.

Kranene vil muliggjøre subsea-operasjoner på dyp på mellom 2 600 m og 3 000 m, og begge vil bli utstyrt med en MacGregor Arctic-pakke for sikre og effektive operasjoner i kaldt klima. Konstruksjonsfartøyet av designet ST-259 fra Skipsteknisk skal leveres i begynnelsen av 2015.