Det nye systemet har vært i bruk på sambandet Mortavika – Arsvaagen siden januar 2024.

Bedrer hverdagen til mannskapet – og sikkerheten til passasjerene

For mannskapet på en ferge kan det være en utfordring å holde oversikt over hvor mange passasjerer som faktisk er om bord, særlig de som sitter i biler. Samtidig skal lasting og lossing foregå raskt og sikkert. Nå er et nytt system klart til utrulling, som gjør jobben både enklere og tryggere.

Publisert Sist oppdatert

Å telle personer om bord handler ikke bare om å registrere fotpassasjerer. Barn i bakseter, sotede ruter og biler som kommer i høyt tempo, gjør oppgaven tilnærmet umulig for mannskapet alene.

– Systemet teller også personer som sitter i kjøretøyene, forklarer André Ødegårdstuen, faglig leder for KI i Adigo Mechatronics. 

– Det kan være to biler samtidig på hver side av matrosen, og da er det rett og slett umulig å få et presist tall manuelt.

Behovet for en mer nøyaktig telling ble tydelig. Ikke minst fordi IMO krever at antall passasjerer skal være kjent til enhver tid.

André Ødegårdstuen.

Initiativet kom fra NHO Sjøfart i dialog med Sjøfartsdirektoratet. Flere rederier deltok i prosjektets første fase, men det var Adigo Mechatronics og Fjord1 som tok utviklingen videre.

Testet på Mortavika–Arsvågen

Siden januar 2024 har systemet «Adigo nPax» vært i kommersiell drift på Fjord1s samband mellom Mortavika og Arsvågen i Rogaland. Sambandet har i snitt 5000 passasjerer daglig, med langt høyere tall på utfartsdager.

Resultatene har vært svært gode.

– Kunden synes det har fungert over all forventning, sier Ødegårdstuen. – Vi er heldige som har en kunde som Fjord1, som er fremoverlent og har erfaring med å ta i bruk ny teknologi.

– Nå er vi i en fase der hele næringen faktisk kan ta dette systemet i bruk, supplerer CFO Trygve Kvarme.

Også mannskapet har merket forskjellen. Matrosene rapporterer at systemet gjør arbeidshverdagen enklere, samtidig som manuelle kontrolltellinger bekrefter at presisjonen er høy.

Lars Inge Myklebust i Fjord1 har vært med i prosjektet fra begynnelsen og sier at oppgaven nå løses på en sikker og god måte og bidrar til effektiv drift av fergene. De presise tellingene er blitt bekreftet med gode resultater i komplette manuelle tellinger.

Personvern ivaretatt

Systemet baserer seg på KI, men ikke på ansiktsgjenkjenning.

Trygve Kvarme.

– I bunnen ligger en modell som registrerer «bokser» rundt hoder, forklarer Ødegårdstuen. – Vi har i tillegg utviklet unik teknologi for å samle og tolke data fra fem kameraer som ser inn i kjøretøyene fra ulike vinkler.

Sikkerhet for passasjerdata er et viktig prinsipp: Bildene prosesseres lokalt på kaien, slettes etter få dager og deles ikke med eksterne servere.

Systemet er tett integrert med Mobitech sitt billettsystem Orca. For mannskapet betyr det at de får oversikt over både billettering og passasjertelling i én og samme app på en mobiltelefon dedikert til nettopp denne oppgaven.

– Det er veldig enkelt for dem, understreker Kvarme.

Eventuell skepsis blant mannskapet har raskt forsvunnet.

– De er jo ikke blitt sjøfolk for å telle biler, smiler Kvarme.

Videreutvikles for flere samband

Utviklingen stopper ikke her. Adigo Mechatronics har brukt erfaringene til å utvikle en ny, rimeligere versjon som er enklere å installere – også på mindre samband.

– Vi har redusert antall kamera og lamper og fått hele systemet på én stolpe, sier Ødegårdstuen. – Dermed kuttes blant annet gravekostnader, som ofte utgjør en stor del av totalsummen.

En ny versjon settes nå opp på Halsa–Kanestraum-sambandet, og selskapet er i dialog om flere prosjekter med flere kunder.

Adigo nPax finnes også i en variant tilpasset rene passasjerferger og hurtigbåter. Så langt er fem slike installasjoner solgt og skal settes i drift i løpet av høsten.

– Fordelen for kundene er at de får én leverandør for både bil- og passasjertelling, sier Kvarme.

På disse fartøyene rapporteres passasjertallet direkte til Shiplog. Selskapet arbeider også med å videreutvikle løsningen til å skille mellom voksne og barn – et krav som kan få betydning for sikkerhetsutstyr og redningsvester.

Smartere og tryggere drift

For Adigo Mechatronics handler utviklingen om å bruke dataene til å forbedre systemet kontinuerlig.

– Vår filosofi er å gjøre hverdagen litt bedre for mannskapet, sier Kvarme. 

– Systemet gjør nettopp det: Det gir en tryggere arbeidshverdag, bedre passasjersikkerhet og større forutsigbarhet for rederiene.

Mannskapet på Mortavika–Arsvågen laster og billetterer nå fergen på under to minutter.

– Det er ganske utrolig, avslutter Kvarme.