Kaptein Austin Daley: General Manager Labrador Marine Inc., Vegard Lunde Olsen, ACEL: formann på Astron W., Guttorm Olsen, ACEL: anleggsleder Fiskerstrand Verft

Ny ombyggingskontrakt for Acel

ACEL har blitt tildelt en stor kontrakt fra Fiskerstrand Verft for ombygging av fergeprosjektet «Astron W.» – tidligere kjent som MF «Kvernsund».

Publisert Sist oppdatert

Dette blir det tredje skipet for det kanadiske rederiet Labrador Marine Inc. med elektriske oppgraderinger levert av ACEL, i godt samarbeid med Fiskerstrand Verft. Tidligere har ACEL også blitt valgt til å utføre elektrisk arbeid på de to andre skipene «Kamutik W» (Ex. «Hiiumaa») og «Qajak W» (Ex. «Grete»), som fikk oppgraderinger hos Fiskerstrand Verft i 2018/2019, heter det i en pressemelding.

- Etter å ha bestemt oss for å kjøpe «Kvernsund» i september, tok vi umiddelbart kontakt med Fiskerstrand Verft for å begynne samtalen om en omfattende ombygging som skulle passe våre krav til å tilby et effektivt og markedsførbart skip under canadisk flagg. Tilfredsheten og påliteligheten vi opplevde under den forrige ombyggingen og driften av Saaremaa-skipene, førte oss utvilsomt tilbake. Vi har full tillit til ACELs forpliktelse til å oppfylle vår visjon om en selvstendig, ren maritim transportløsning, sier kaptein Austin Daley, General Manager Labrador Marine Inc.

Omfattende jobb

Oppgraderingen av «Astron W.» er omfattende og inkluderer en helt ny hybrid kraftoverføringsløsning med diesel-mekanisk/elektrisk PTO/PTH-løsning levert av Haf Power Systems AS (HPS), et ACEL-datterselskap.

I tillegg til nytt integrert alarmsystem, LED-lysoppgradering, fler-volt landstrømtilkobling, et nytt skipdatanettverk, CCTV og en komplett elektrisk installasjon for nye mannskapskabiner, overnattingsområder og maskinrom i forlengelsen av skipet. Dette inkluderer også oppgradering av brannalarmsystemet.

I tillegg vil ACEL/HPS levere og installere et komplett batterisystem i henhold til DNV Battery Safety-notasjonen.

PTO-systemer er en effektiv løsning for å redusere drivstofforbruk og utslipp i den maritime sektoren. En slik løsning er en integrert løsning som bruker hovedmotorens kraft til å drive skipets generatorer og andre installasjoner, i stedet for å la hovedmotoren gå tomgang. Dette gir en betydelig reduksjon i drivstofforbruk, støy og utslipp samtidig som det gir en mer effektiv drift av skipet.

PTH vil gi et redundant kraftsystem for en tryggere drift og transport av fergepassasjerer.

- Vi er stolte over å ha blitt valgt av Fiskerstrand Verft for dette omfattende prosjektet på MF «Kvernsund». Vårt pågående samarbeid med Fiskerstrand Verft gir oss muligheten til å demonstrere vår ekspertise og evne til å levere høykvalitetsprosjekter innen maritim elektro, sier Stig Skrede, avdelingsleder for Marine i ACEL AS. Haf Power Solutions er en systemintegrator i ACEL-gruppen og spesialiserer seg på elektriske hybridsystemer for skip. De utvikler systemer med høy feiltoleranse og alternative driftsmoduser. Selskapet bruker standard industrielle komponenter med tilpasset og proprietær programvare for å forbedre energieffektiviteten, redusere driftskostnadene og karbonfotavtrykket i skipsindustrien.