Johnny Hansen er forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund. Foto: Norsk Sjømannsforbund

- Sosial dumping i norske farvann

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, fortviler over oppmykingen i fartsområdet NIS, som berører norske sjøfolk.

- I praksis kan flerbruksskip nå flagge om til NIS og operere på norsk sokkel da fartsområdet er oppmyket. Det betyr at nå kan norske redere flagge NIS og operere på norsk sokkel og store deler av skipene kan bemannes av utenlandsk arbeidskraft på lokale vilkår. Det sier Johnny Hansen til skipsrevyen.no.

I følge Hansen var en av forutsetningene for at partene kom til enighet om det endelige reglementet, at skipene skulle ha minimum 12 nordmenn/EØS-borgere per skift. Og at disse også skulle være med når skipene forlot norsk sokkel. I den utstrekning det andre land ikke hadde begrensninger i regelverket.

- Det ble også oppmyking for reglement på lasteskip i Nord-Europeisk fart og som i hovedsak har sin aktivitet utenfor Norge, men som trafikkerer langs Norskekysten. Disse kan og bruke NIS flagg.

Det nye regelverket

Begrensningen i at de NIS-registrerte fartøyene skal ha hovedaktiviteten utenfor norske farvann er fortsatt gjeldene. Hansen mener det er beklagelig at det ikke har blitt iverksatt andre typer reguleringer som hadde kunnet sikret NOR-flagget i internasjonal konkurranse i norske farvann.

- Det er det som mangler. Norske redere konkurrerer jo ut seg selv på kysten med at de omflagger og kommer i direkte konkurranse med NOR-registrerte skip.  Den norske sjømannen blir for dyr så lenge de skal ha konkurranse på internasjonalt minimumsnivå. Sett fra vårt ståsted er NIS likestilt med de andre flaggene som tillater internasjonalt minimumsnivå i norske farvann. Vi vil kalle det sosial dumping i norske farvann, uttaler han til skipsrevyen.no.