Bildet viser "Wilson North", søster til "Wilson Nanjing" og omtalt i Skipsrevyen 6/2011.

Wilson bestiller tre 2600 tonnere i Kina

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergensrederiet Wilson ASA har inngått avtale med et kinesisk verft for bygging av en serie på tre bulkskip med størrelse 2 600 dwt.

Wilson har inngått avtale med det kinesiske verftet Wuxue Janda Shipbuilding Co. Ltd. (Hubei, Kina) om bygging av tre bulkskip samt opsjon på ytterligere to skip med størrelse 2 600 dwt. Avtalen er inngått med ulike forbehold, herunder styreforbehold og tilfredsstillende sikkerhetsstillelse fra verftets side («refund guarantee»). Forbeholdene forventes avklart i løpet av andre kvartal i år.

De tre faste skipene er alle stipulert levert i løpet av 2016 og vil ha en kostpris i størrelsesorden MEUR 3,25/skip.

Wilson har også tidligere bestilt to serier bulkskip i Kina, i størrelse ca. 8300 og 4500 dwt – á åtte enheter. Av sistnevnte ble fire etter noe tid ble kansellert. Vi siterer fra Skipsrevyen 1/2012:

“Med leveringen av M/S «WILSON NANJING» til Wilson Shipowning AS den 4. januar 2012 er serien på åtte tørrlastskip ved CSC Yichang Shipyard i Kina fullført. Dette siste nybygget var verftets byggenummer 2006-B026. Skipsprisen har vært rapportert som $12,5 millioner per enhet.

Senere i januar kom meldingen om at Wilson har fått kansellert fire av de åtte 4.500 tonnerne ved Shandong Baibuting Shipbuilding Co Ltd (Rong Cheng, Kina). Kontrakten ble inngått tilbake i 2007, og skipene skulle leveres fra medio 2010 til primo 2012. På grunn av betydelig forsinkelser hos verftet er partene blitt enige om å halvere antallet. Samtidig er det forhandlet en rabatt på de første fire skipene som samlet utgjør US$4,4 mill. Rabatten kommer i tillegg til dagmulkt som følge av forsinket levering. I den nye avtalen med verftet vil de fire nybyggene bli levert i inneværende år.

M/S «WILSON NANJING» beskrives som open-hatch type med 2 rom og 2 luker, sistnevnte av Mac Gregor folding type. Med “open-hatch” menes at lengde og bredde på rom og luker er identiske. Bredden i dette tilfelle er 13,5 m – eller 82% av skipets største bredde. Hun er konstruert med dobbel hud (også vanlig for open-hatch skip) og har ikke dekkskraner (gearless). Hovedmaskineriet er av type Wärtsilä 8L32 med ytelse på 3680 kW.”

Wilson opererer p.t. en flåte på 111 skip hvorav 16 innenfor 2 000 dwt / NRL-segmentet.