Westplast leverte nylig sin WP950SW nummer 50 til seismikkindustrien.

Westplast med sitt 50. nybygg til seismikkindustrien

Nylig leverte Westplast AS sitt nybygg nummer 50 av typen WP950SW til seismikkindustrien. En kundeportefølje bestående av store og veletablerte aktører indikerer at båtene er svært konkurransedyktige. I forbindelse med Westplasts siste leveranse, byggnummer 115, tar Skipsrevyen et nærmere blikk på selskapet som har tilholdssted i Herøy kommune i Møre og Romsdal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Familieselskapet Skorpa Fiberglas produserte sin første båt i 1956, og det ble til sammen produsert mer enn 150 lystbåter. Da lystbåtmarkedet endret seg i 1986, etablerte Hallgeir Skorpen det som i dag er Westplast.
Grunnlaget for Westplast var reparasjoner av båter. Etter hvert utvidet imidlertid virksomheten seg til også å innbefatte byggingen av nisjeprodukter og arbeidsbåter i tillegg til reparasjonene.
Bedriften er i dag spesialisert på produkter i glassfiber og sandwich-konstruksjoner. Westplast tilbyr sine kunder 3D-modellerte tegninger og bilder før eventuell produksjon. Større produkter som krever støpeformer, får støpeformene frest på bakgrunn av slike 3D-fremstillingene.
Stort produktsortiment
Siden oppstarten har Westplast utført flere hundre reparasjoner og levert 126 nybygg. Bedriftens første nybygg var en 50 fots passasjerbåt med sandwich-konstruksjon. I tillegg til slepebåter, mob-båter, passasjerbåter, fiskebåter og arbeidsbåter, ble en ”one off” beredskapsbåt levert til Jan Mayen.
Etter to års utvikling leverte Westplast i 1994 den første flytebøyen til Kystverket. Dette har resultert i ca. 200 produserte flytebøyer som ligger langs hele norskekysten fra svenskegrensen i sør til grensen mot Russland i nord. Egne bøyetyper har blitt laget for kystnære områder og for arktiske strøk.
Seismikkmarkedet
I 1996 hadde Westplast sitt første møte med seismikkindustrien. De to påfølgende årene ble ni arbeidsbåter bygget. Etter dette ble det bygget beredskapsbåter for oljevern, i alt 25 båter av typen 710 TUG.
Da seismikkmarkedet begynte å røre på seg igjen i 2005, ble det laget en prototype av WP950 for testing. Når testingen var gjennomført, ble det laget 3D-modeller av støpeformer og utstyr. Konsept for utstyr ble utformet og satt bort til underleverandører. På denne måten skapte Westplast et samarbeidsmiljø med produsenter som hele tiden har ønsket å være med på å forbedre sine produkter.
Den første WP950SW ble levert mai 2007 til Fugro Geoteam. Siden er det levert hele 50 stykk WP950SW i perioden mellom mai 2007 og februar 2011.
På Westplasts kundeliste står PGS, Fugro, Western Geco, japanske 3DJ samt Polarcus. Bedriften har også levert WP950WB for Kystverket. Dette er en spesialutrustet versjon for vedlikehold av flytemerker langs norskekysten.
Vellykket konstruksjon
De 9,5 meter lange WP950SW synes å være vellykkede båter på bakgrunn av antall leverte, og dette gir Westplast større handlingsrom for videreforedling og nyutvikling av sitt sortiment.
Bedriften har allerede oppgradert WP950 SW med en ny type fender med økt oppdrift, samtidig som det nå er mulighet for streamer-vinsjer på opptil 2150 mm.
Men forutsetningen for å lykkes på sikt, er nyutvikling. Westplast har i lengre tid jobbet med utvikling av WP780. Det som gjenstår før kommersiell lansering av denne konstruksjon er et spesialutviklet girsystem som er skreddersydd til båten. Sannsynligvis kan denne presenteres innen sommeren 2011.