VLGC – Solvang brøt kontraheringspausen

Bildet viser en Solvang Panamax VLGC – Clipper Victory. Foto: Solvang

Som tidligere opplyst, har Solvang ASA m/partnere kontrahert to nybygg LPG skip i 78.700 cbm størrelsen for levering i 2. henholdsvis 3. kvartal 2017. Solvang skal drive skipene og har 30 prosent eierskap i disse. Beskjeftigelsen er allerede sikret gjennom time charter kontrakter med 10 års varighet til en “oil major”.

Det gjøres et poeng av at dette er Panamax skip i henhold til dagens bredde i kanalen, 32,25 m, men det må vel kunne antas at når disse skipene leveres, er den nye og mye større Panama-kanalen i bruk. Da kan skip med max. bredde 49 m passere. Per juli i år var arbeidet med den nye kanalen 93 prosent ferdig, og selv om det har vært forsinkelser, bør det være mulig at 2016 ferdigstillelse fortsatt kan innfris.

Hyundai
De fleste andre VLGC nybygg er på 84.000 cbm med 36/37 m bredde, og Hyundai verftene i Sør-Korea som skal bygge Solvang skipene, har mange store LPG’er allerede i ordreboken. Der figurerer rederier som Petredec, Aurora, United Arab Shipping, Transpetrol, BW LPG, Latsco og Tomza. Samsung i samme land skal også bygge lignende skip med blant annet flere enheter for Reliance Industries.
Kina har også kastet seg over dette populære segmentet, der Jiangnan har sikret seg flere ordrer fra Tianjin Southwest og Petredec.

Den total ordreboken
før den siste Solvang kontrakten lyder på 80 skip på 60.000 cbm og større, hvorav 18 fortsatt skal leveres i 2015 og 53 i 2016.
Ordreboken i prosent av flåten er på 46% – altså ganske skremmende.

Av norske rederier står Aurora oppført med seks nybygg og Avance Gas med to.

Prismessig
ble et nybygg på 84.000 cbm kontrahert i sommer til pris $77 millioner. Siden Solvang skipene er noe mindre, kan prisen muligens reduseres noe.

jez

DEL