Den norske paviljongen var godt synlig, sentralt ved inngangen. Scana er alltid å regne med i Vietnam.

Vietship 2010

Vietship gikk av stabelen for femte gang i Hanoi, i dagene 17-19 mars. Messen blir arrangert hvert annet år og veksler med Vietnam Maritime i Ho Chi Minh City. Selv om finanskrisen har fart stygt med Vietnam, er man fortsatt sterk i troen på at de skal være en betydelig skipsbyggernasjon i fremtiden. Flere og flere norske aktører satser i Vietnam og det ser vi også på antall norske bedrifter som hadde stands på Vietship.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tekst og fotos: Arne Søllesvik

Vietship 2010 hadde i år ca 300 utstillere med paviljonger fra Japan, Kina, Korea, Tyskland, Nederland, Danmark og Norge. Arrangørene regnet med ca 30.000 besøkende, noe som på undertegnede virket som en drøm. Så mange besøkende var der ikke.
Tysklands og Nederlands paviljonger var betydelig mindre enn sist, mens den norske var omtrent på samme størrelse som forrige gang. I tillegg stod en del firma utenom landspaviljongene, da de var representert med lokale agenter. Det viser kanskje at de norske leverandørene ikke er så preget av den globale finanskrisen som nede på kontinentet. Den norske paviljongen hadde Norske Maritime Eksportører (NME) ansvaret for. Plasseringen var meget sentral ved inngangen. Layout’en var av det bedre slaget, båser, men store og høye vegger som ga et åpnere ansikt.
Akkurat da prosjektene sto i kø med norske interesser og ordrene begynte å komme til norske utstyrleverandører, inntraff finanskrisen og den rammet Vietnam veldig hardt. De fleste verftene i Vietnam er eiet av Vinashin-systemet som er statlig, og pengestrømmen til å åpne L/C’er stoppet nesten helt opp. Kanselleringer har det blitt mange av. Både Høegh og Jebsen har mange prosjekter der nede, men de har omtrent halvert sine byggeprogram. STX i Vung Thau bygger for DOF og her skal alle seks offshoreskipene bygges.
Vietnam er et veldig spesielt land, kommunistisk styrt med nære forbindelse til Russland og Polen. Vinashin er styrt av kommunistpartiet og styrer sine verft, samt Vina Lines.
Vietnam har hovedsakelig bygget bulkskip, men satser nå stort på offshore i og med at de i fremtiden vil kunne ta opp store olje og gass forekomster utenfor sin egen kyst.
Vung Thau er Vietnam’s oljehovedstad der mesteparten av offshoreindustrien holder til.
Her er også mange utenlandske firmaer, etablert på store nye industriområder ved siden av STX verftet og PSTC sitt nye verft. Her skal det bygges offshoreskip og offshoremoduler. I fremtiden vil kanskje messen i Ho Chi Minh bli viktigere enn Vietship som hovedsakelig er supportert av Vinashin. Mulighetene vil nok på sikt være størst i sør, da her er privateide verft med en helt annen kontantstruktur enn ”tunge” Vinashin.
De norske firmaene som i år deltok på Vietship er en fin blanding av etablerte og ikke etablerte firma i Vietnam. For de fleste er det viktig å vise seg frem i spesielt dårligere tider, det er kanskje da en blir husket. Kontinuitet er også et viktig element når man går inn i et nytt land synes mange. Men noen år når man ikke kan vinne, er det viktigste å delta!