Foto: Trond G. Johnsen

Vi presenterer skipene i Hurtigruten – del 6

I en serie på i alt tolv artikler presenterer Skipsrevyen dagens hurtigruteflåte i tekst og bilder. Flåten som seiler strekningen Bergen-Kirkenes-Bergen består av to klassiske skip, et mellomgenerasjonsskip (1983) og ni (i skrivende stund et utleid til Australia) moderne hurtigruteskip med cruiseskipstandard – bygd i perioden 1993-2003.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S ”Nordlys”
Den tredje søsteren fra Volkswerft i Tyskland lå i mars 1994 klar ved verftet. Kontrakten med Troms Fylkes Dampskibsselskab (TFDS) var formelt inngått i desember 1991, da rederiet erklærte opsjon på bygging av sitt andre nye hurtigruteskip. Dåpen av skipet skjedde i Oslo 22. mars og gudmor var stortingspresident Kirsti Kolle Grøndahl som døpte skipet ”Nordlys”.
Skipet var før dette presentert for reiselivsfolk i København og Hamburg. Etter dåpen i hovedstaden bar det så ut på nasjonal og internasjonal lansering med besøk i Stavanger, London og Newcastle. Det var stor interesse for Hurtigruten og det nye skipet, og det må nevnes at i Hamburg besøkte ca. 30.000 mennesker ”Nordlys”.
Mandag 4. april ble ”Nordlys” satt inn i rute og avløste den aldrende ”Nordstjernen”. De første to kapteinene på nyskipet var Herodd Widding og Arne Ernstsen. Skipet har videreført navnet ”Nordlys” etter Aalborgeren M/S ”Nordlys”, bygd for Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) ved danske Aalborg Værft i 1951. Dette skipet seilte i hurtigrutefarten frem til februar 1983. Noen år etter ble hun etter brann om bord kondemnert og solgt til opphugging. Under slep til Spania (1988) hadde skipet en grunnberøring og sank like etterpå. Gamle ”Nordlys” huskes for sin nyskapende rolle i kystfarten, der blant annet skillet mellom 1. og 2. plass var opphevet i det skipet var arrangert med felles spisesal midtskips, bygd på kafeteriaprinsippet. Skipet hadde kraner i stedet for bommer for lasting og lossing og en mer moderne og renlinjet design i forhold til de noe gammelmodige Italia-båtene. ”Nordlys” var i 32 år i trofast tjeneste langs kysten uten at dette skipet så ofte ble omtalt eller figurerte i avisenes spalter.
M/S ”Nordlys” er nesten identisk med M/S ”Kong Harald”. Innredningen er i samme stil, signert arkitekt Finn Falkum Hansen. På skipet er kunst, dekor og farger inspirert av Aurora Borealis og firmamentet – nordlyset og himmelhvelvingen. På fjerde dekk ved trappa opp fra resepsjonen møter vi Knut Steens flotte skulptur i italiensk Carrara-marmor, naturligvis kalt ”Nordlyset”. I baren ”Sirilund” forut på samme dekk finner vi videomaleriene ”Mountains of the Mind” av Marianne Heske. Like ved baren på babord side ligger biblioteket, som er oppkalt etter Knut Hamsun.
En serie fotografier av forfatteren og hans barndomshjem på Hamarøya henger her. Knut Hamsuns sønn og barnebarn, Tore og Regine Hamsun, har begge malerier i det samme biblioteket. Ørnulf Opdahl har et stort antall malerier i ”Galleri Nordlys” på sjuende dekk, med blant annet titlene ”Byens lys”, ”Fjell” og ”Demring”. I spisesalen er de to store maleriene ”Bergenssangen” og ”Nordlands Trompet” av Alf Rolfsen (1895-1979), malt til M/S ”Polarlys” i 1952. Barnerommet, eller lekerommet, har også fått sin kunst. Her viser Anne Brit Krag forarbeider til barneboka ”Gutten som reiste verden rundt etter snø”. Hennes mann Atle Færøy har seks monotrykk med ”fiskemotiv” på sjette dekk. Oslokunstneren Lykke Frydenlund har to verker i blandet teknikk, kalt ”Natthus” og ”Oktant”. Inger Sitters fem litografier er alle ”Uten tittel”. Fotograf Tom Sandberg har kalt sitt bilde ”Snø”. Fridtjof Nansens kjente tresnitt med nordlysmotiv er gjengitt i fotokopi i en av gangene om bord på skipet. En rekke andre kunstnere har også bidratt, her kan nevnes Tine Lundquist, Ulf Monssen, Vegar Werner og Johanne Marie Hansen-Krone.
Stralsund-skipene
har i høyeste grad levd opp til forventningene som komfortable, solide og meget anvendelige hurtigruteskip. De har også satt en ny standard for reiseopplevelser, for kurs og konferanser, samtidig som kystpassasjerene selvfølgelig har fått del i denne standarden. Godshåndteringen er også meget rasjonell gjennom stor port i babord side med palleheis og truck til truck metoden.
Til slutt må vi ta med at nye M/S ”Nordlys” i juni 2003 ble solgt til Kirberg Shipping AS i Bergen for 400 mill. kroner. Men hun ble snart tatt tilbake på såkalt bare-boat-certeparti og har fortsatt sine seilinger i Hurtigruta under TFDS, senere Hurtigruten ASAs rederiflagg. På tampen av året 2008 ble imidlertid ”Nordlys” lagt i opplag frem til våren 2009 på grunn av den vanskelige økonomiske situasjonen til Hurtigruten ASA. Høsten 2010 og vinteren 2011 er med samferdselsdepartementets velsignelse et skip tatt ut av ruten for å spare penger vinterstid. Men i skrivende stund er ”Nordlys” i full drift, mens ”Kong Harald” er i opplag/vedlikehold/reparasjon.
Noen fakta
Bygget 1994 Volkswerft Stralsund, Tyskland. Antall passasjerer: 691. Antall køyplasser: 475. Bilplasser: 45-50. Bruttotonn: 11.204. Lengde o.a. 121,80 meter. Bredde: 19,20 meter. Dypgående: 4,90 meter. Lasterom: Kjøle/fryserom 880 kubikkmeter. Lastedekk 1500 kubikkmeter. Sideportsystem med palleheis.
Aktivt stabilisatorsystem for reduksjon av slingring i sjøen. Hovedmaskineri: 2 stk MaK diesel, Type 6M552 C, hver på 6114 bhk, tilsammen 12.228 bhk. To propeller. Fart: maks 18-20 knop. 2 stk Brunvoll sidethrustere i forskip for bedre manøvreringsegenskaper.
Tekst: Øystein Rysst
Foto: Trond G. Johnsen
Kilder:
Boka ”Hurtigruten, sjøveien mot nord” av Dag Bakka jr. 2003, samt egne innsamlede opplysninger.