Vi presenterer skipene Hurtigruten – del 8

I en serie på tolv artikler presenterer Skipsrevyen dagens hurtigruteflåte i tekst og bilder. Flåten som seiler strekningen Bergen-Kirkenes-Bergen består av to klassiske skip, et såkalt mellomgenerasjonsskip (1983) og ni (i skrivende stund et bortleid til Australia) moderne hurtigruteskip med cruiseskipstandard – bygget i perioden 1993-2003.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S ”Polarlys”
Troms Fylkes Dampskibsselskab (TFDS) hadde to skip av Stralsund-typen i drift. I 1994 ønsket rederiet med sitt tredje nybygg å få et skip med større fleksibilitet og inntjeningspotensiale. Kontrakten gikk denne gang til et norsk verksted, nemlig Ulstein Verft i Ulsteinvik, Møre og Romsdal.
Bygget på erfaringene fra Stralsund-skipene ønsket rederiet større og mer fleksible kurs- og konferansefasiliteter. Lasterommet ble også gjort noe større. Det ble valgt et mer avansert fremdriftsmaskineri med stor fleksibilitet og bedre drivstofføkonomi.
”Polarlys” som i dag seiler under det sammenslåtte rederiet Hurtigruten ASA, ble et krevende prosjekt for verftet i Ulsteinvik. Med stor innsats ble skipet ferdiggjort til dåpsdagen 23. mars 1996. Skipet ble døpt av sysselmann på Svalbard, Ann-Kristin Olsen. Dåpen skjedde samtidig med at Dronning Sonja døpte ”Nordkapp” ved naboverftet Kleven. Navnet har det nye hurtigruteskipet arvet etter to stormfugler i Hurtigruta, nemlig D/S ”Polarlys” (1912-1951) og M/S ”Polarlys” (1952-1993).
I begynnelsen av april gikk TFDS- flaggskipet flere turer på Vestlandet, samt et cruise fra Vestlandet til Shetland og Orknøyene. Den 17. april la hun så ut på sin første tur i Hurtigruta med kaptein Arne R. Ernstsen på broen, vekslende med kaptein Tormod Karlsen. Fra samme tidspunkt ble M/S ”Nordstjernen”, bygd 1956, midlertidig pensjonert.
M/S ”Polarlys” er et skip som skiller seg fra de andre skipene både utvendig og innvendig. Konstruksjonen kommer fra tegnebrettet hos Ulstein Industrier og arkitekt Finn Falkum-Hansen hadde oppdraget med utformingen av interiøret og den ytre stylingen. Spennende eksteriør med avrundet akterskip og det store glassarealet, et såkalt atrium, på begge sider av midtskipet. Dette åpner for mer lys i trappeoppgangene fra tredje dekk og opp til det sjuende. Større er også frontvinduene i panoramasalongen og skorsteinen er utformet med ribber og sideflaps.
Innredningen er preget
av materialer som treverk, stål og skifer. En adskillig renere og enklere stil enn på Stralsund-skipene. Nordiske helleristmotiver ble valgt som gjennomgangstema i tekstiler og vegger. Fargetonene spenner fra varmrød, lilla og blåtoner i panoramasalongen til beige og messing i spisesalen akter. Passasjerarealene om bord i ”Polarlys” er utsmykket med over 100 kunstverk og diverse dekorasjoner. Målet har vært å vise frem et tverrsnitt av norsk samtidskunst. Derfor er både etablerte og yngre kunstnere representert med verker som viser stor variasjon i teknikk.
I resepsjonen har Marit Bockelie formet et større mosaikkarbeid kalt ”Aurora Borealis”. Skulpturen”Ornament” i norsk granitt samt to bronseskulpturer kalt ”Han/Hun” er laget av Nicolaus Widerberg. Fotograf Nancy Bundts store bilde bærer samme navn som skipet, mens Per Eide har fire fotografier av fiskedetaljer. Over tyve montere viser arbeidene til Ingvild Wærhaug. Kjell Nergårds fire malerier i kafeen ”Lokalen” har gammeldampen som motiv. I den samme kafeen finner vi tre etsninger av finnmarkkunstneren Arnold Johansen.
”Polarlys” er tittelen på Kåre Tveters maleri i spisesalen, hvor samme kunstner også har to akvareller inspirert av Svalbard. Ingunn Utsi fra Repvåg viser tre tegninger i kabinettet ved spisesalen. Luft, vann, ild og jord er motiver i bildene kalt ”Elements” av Ulf Nilsen.
Fra gamle M/S ”Ragnvald Jarl” har rederiet hentet et maleri fra 1952, malt av Else Hagen. På øverste dekk finner vi treskulpturen ”Reise” av Johan-Fredrik Arntzen og betongskulpturen ”Leidang” av Marian Heyerdahl.
Av andre kunstnere som er representert ombord kan nevnes: Are Andreassen, Karl Erik Harr, Eli Hovdenakk, Sigrid Szetu og Michel Rey. I tillegg til kunsten bør man på fjerde dekk merke seg Per Berg Rollnes sin modell av en gammel TFDS- lokalbåt. ”Polarlys” er et skip med særpreg og det er nyskapende, ikke minst med sitt avanserte maskineri. Konseptet er videreutviklet og videreført til de nyeste hurtigruteskipene ”Trollfjord” og ”Midnatsol”.
Noen fakta
Bygget 1996 ved Ulstein Verft A/S, Ulsteinvik. Antall passasjerer: 737. Antall køyer: 482. Bilplasser: 50. Bruttotonn: 11.341. Lengde: 123,00 m. Bredde: 19,50 m. Dypgående: 4,80 m. Fryserom, last: 1100 kubikkmeter. Bildekk: 1550 kubikkmeter. Sideport med palleheis for lasting/lossing. Maskineri: 4 x Ulstein Bergen 4-takt dieselmotorer parvis arrangert i et såkalt ”far og sønn”-anlegg og driver to vripropeller. Motorene er 2 stk. av type BRM-9 hver på 5394 bhk og 2 stk. av type KRG-9 hver på 2500 bhk, til sammen en effekt på 15.788 bhk til fremdrift og kraftproduksjon.
Av de nyeste skipene er ”Polarlys” det eneste med norskprodusert maskineri. Skipet har også en oppsvingbar 360 graders Azimuth thruster akter som foruten til manøvrering også kan brukes til nødfremdrift. Forut finnes i tillegg to sidethrustere. Maks fart er 18-20 knop, men 15 knop brukes i rutefart. Skipet har i liket med de andre nyere skipene et aktivt stabilisatoranlegg for roligere gange i sjøen.
Kilder: Boka ”Hurtigruten, sjøveien mot nord” av Dag Bakka jr., 2003, samt egne innsamlede opplysninger.
Tekst: Øystein Rysst
Foto: Trond G. Johnsen