Veteranbåtmiljø i Kvinnherad

Rekronstruksjonen av Halsnøybåten er en spennende reise tilbake i tid.
I augustutgaven av Skipsrevyen var der en artikkel fra Herøy Kommune på Sunnmøre, der de kan skryte av å ha 1300 års sammenhengende skipshistorie, noe som de mener er unikt i norsk sammenheng. I Høylandsbygd i Kvinnherad tar de utfordringen på ”strak arm”, og er ikke det minste imponert, selv om de synes det er hyggelig og positivt at folk er opptatt av å ta vare på kyst og båtbyggerkulturen. Men som en av de aktive i veteranbåtmiljøet i Høylandsbygd sier: ”Mange mener at en båt på 1300 år er ganske gammel, men her hos oss regnes ikke en slik båt for å være stort mer enn i konfirmasjonsalderen. Vi må nok plusse på 500 år om den skal være skikkelig gammel”.

Halsnøybåten
Under grøfting av en myr i Toftevåg på Halsnøy i 1896, ble der funnet rester av en båt nede i gjørmen. Det ble funnet spant, båtbord, keiper etc, til en båt av størrelse som en færing. Funnet ble brakt til Bergen Museum, og ved hjelp av radiologisk datering er funnet senere aldersbestemt til perioden 100-300 e.kr
Egentlig er dette båtfunnet enestående. Det er den eldste robåten som er funnet i Europa, men det som gjør den så spesiell er byggeteknikken. Båten er ikke klinket eller naglet sammen, men de tynne og fint tiløksede båtbordene er sydd sammen, og også festet til spantene med snorer av lindebast. Mellom bordgangene er det benyttet strimler av ulltøy innsatt med tjære som tetningsmateriale. I hullene som er borret gjennom bordgangene i forbindelse med ”syingen” er det benyttet en blanding av tjære og talg som tetning. Når vi ser denne byggeteknikken, får plutselig begrepet ”båtsøm” en ny dimensjon. Primus motor i veteranmiljøet, Johannes Eide, har i samarbeid med båtbygger Knut Sørnes og flere andre gode hjelpere bygget en kopi av Halsnøybåten, og det har blitt et flott byggverk. Og, ikke minst, den er tett, utrolig lettrodd og en god sjøbåt. De kunne bygge båter i Kvinnherad for 1800 år siden også.

816Johs_Eide_911626206.jpg
Ildsjelen Johannes Malvin Eide til venstre.

Jakta ”Oline”
Jakta ”Oline” ble bygget på Gravdalsverftet i Kvinnherad i 1858 av båtbygger Gunnar Gravdal, og hadde 150 års jubileum den 6. september. Dette er i dag det eldste flytende treskip i Norge, selv om skuta for øyeblikket ligger i verkstedhallen i Høylandsbygd. Båten er tremessig ferdigrestaurert, men riggen gjenstår.
Dimensjoner: Lengde 45 fot, bredde 15 fot, og dypgående 6 fot 6 tommer.
Byggemåte er klink under vannlinjen og kravell over. Båten hadde i mange år en omflakkende tilværelse og har også tilbrakt en tid på ”havets bunn”, men ble hevet og reparert. Båten er nå eid av interesseforeningen ”Oline”.

816No_II_762895692.jpg
Båtbygger Knut Sørnes med Halsnøybåten.

Andre kjente båter fra området
Kvinnherad er fra gammelt av kjent for å ha et anerkjent skipsbyggermiljø, og av kjente skuter bygget i dette området nevner vi: ”Skjoldmøen”, bygget på Larstø på Halsnøy ca. 1850 som ble viden kjent da den i 1863 seilte over Atlanterhavet og ”the Great Lakes” til Chicaco med en last av tørrfisk og sild. Lasten ble solgt, og dette regnes som den første eksport av fisk til det amerikanske kontinent.
Den vesle jakten på 60 fot viste seg å ha glimrende sjøegenskaper og ble et symbol på vestnorsk skipsbyggerkunst. ”Skjoldmøen” er dessverre ikke bevart, men der står en modell av skuta der den ble bygget.
Jakten ”Gjøa” trenger vel ikke noen nærmere presentasjon, men var, og er fortsatt, en jakt på 70 fot, bygget i Rosendal i 1872. Stikkord her er Roald Amundsen og Nordvestpassasjen.
Det er også noen karer som driver og ”mekker” på gamle båtmotorer, så om ikke altfor lenge vil der også bli anledning til å komme og se og, ikke minst, høre på disse. For mange ”gamlekarer” er lyden av en gammel ensylindret Rubb oppfyringsmotor som den fineste musikk.
Men, tilbake til veteranbåtmiljøet i Høylandsbygd. Det går ikke an å nevne dette miljøet uten å komme inn på Johs Eide, han er den drivende kraft her. Og Johs Eide kan ikke nevnes uten at man kommer inn på Eide-gruppen. Dette henger uløselig sammen.

Johannes Eide har vært ”sjef ” for de maritime aktivitetene med utspring rundt verftet i Høylandsbygd i over 50 år. Skipsbygger og verftseier har vel vært de offisielle titlene, men samfunnsbygger ville vært mer korrekt. Han bygget opp verftet i Høylandsbygd fra et lite lokalt trebåtbyggeri til et moderne stålskipsverft med bortimot 450 ansatte. For å få til dette, måtte han også bygge ut lokalsamfunnet for å rekruttere nødvendig arbeidskraft. Dette inkluderte alt fra byggefelt og barnehager til nærbutikk og bedehus.
Eide-gruppen som Johs Eide har vært drivkraften bak, består i dag av selskapene Eide Marine Service AS, Eide Contracting AS, Eide Marine Tech AS, Eide Barge Invest AS, Eide Flotell Service AS og Eide Modul Tech AS. Johs Eide har overlatt mye av driften til sønnene sine, men selv om han fortsatt er aktiv i forretningsdriften kan han nå bruke mer tid på hobbyer og interesser – og særlig rekonstruksjonen av Halsnøybåten har krevd mye arbeid, og grubling.
For sitt store samfunnsengasjement er Johannes Eide slått til Ridder av 1. Klasse av St. Olavs Orden.

DEL