Verdens første Mini-Caper

I media kan man lese at svenske FKAB har konstruert “verdens første midsize caper” på ca. 115.000 dwt for bygging i India. Kanskje menes det at de var de første som begynte med konstruksjonsarbeid på et slikt skip, men de er i hvert fall ikke først ute når det gjelder bygging basert på opplysningene i artikkelen.

Ikke et vondt ord sagt om FKAB og deres arbeid, men med utvidelsen av Panama kanalen som ble bestemt endelig i oktober 2006 ble det fortgang med forskjellige designs i størrelser mellom Panamax og dagens Capesize skip, et arbeid som mange hadde forberedt flere år i forveien i påvente av den endelige avstemningen.
Noen mente (og mener) at størrelsen 110/120,000 dwt vil være det optimale (altså faktisk fortidens Capes størrelse), når kanalen er ferdig i 2014, mens andre trodde heller på 90/100.000 dwt.
FKAB designet skal bygges ved et nytt verft i India, og med oppstart av byggearbeidene i 2010 skal det første skipet stå ferdig høsten 2011. Det som kanskje er egnet til å forbause, er at det satses på enkelt sideskrog, men det får være en sak for seg.

Japan
Det kan være av interesse å se på noe av hva japaneske verft og konstruktører har gjort i denne størrelsesgruppen, og vi trekker frem noen eksempler.
I begynnelsen av 2007 ble det opplyst at Mitsui OSK sammen med en partner ville satse på et 116.000 dwt design, og to skip skulle bygges for levering 2009 og 2010. De kalte sitt design “Handy Cape”. L.o.a. på skipet er 245m og bredde 43m, altså omtrent det samme som FKABs. Japanerne nevnte Panama-kanalens utvidelse med nye trading mønstre som viktigste grunn.
Samme år fremstod Oshimas nye 120.000 dwt design “OS-MAX 120”, og også her var Panama-kanalen utløseren. Her satses det på max. lastekapasitet på shallow draft. Skrogformen var nykonstruert, og Flipper Fin samt Seaworthy Bow var med i designet. LxB: 249,94x43m.

Allerede levert
Imabari har allerede levert flere 100.000 tonnere, hvorav «Dyna Globe» var den femte av 90BC klassen, og det skjedde i september 2006. Skipet måler 249,94m x 43m.
Oshima har også levert skip i denne størrelsen med blant annet «Azalea Island» på 106.445 dwt som ble satt i fart i januar 2007.
Går man et hakk ned i størrelsen, altså større enn dagens Panamax bredde, har for eksempel Oshima levert to av samme type, «Shin Sanyo Maru» 91.439 dwt i februar 2007 og «Fentun Fei» på 91.486 dwt i januar 2008, begge med LXB 235x43m, og Namura har levert det de kaller for en Power max type på 93.492 dwt, «Houyo» i desember 2007 med LXB 234,88x38m.

Ordrelisten
En rask gjennomgang av ordrebøkene viser at det er noe slikt som 90/100 enheter i ordre i størrelsen mellom 100.000 og 120.000 dwt, og de fleste er mellom 114.000 og 118.000 dwt.
Så får man se om markedsnedturen som startet i juni og akselererte i september/oktober, får virkninger i form av kanselleringer av nybygg, finansieringsproblemer etc. Men det gjelder vel forsåvidt også for bygging av skip ved et nytt verft i India? Indiske verft figurerer forresten ikke på vår ordreliste – hittil. Her er det kinesiske, koreanske og japanske verft som dominerer.

zachs@skipsrevyen.no
DEL