Drevet av solcelleenergi: “Tûranor PlanetSolar” var et høydepunkt i havnefesten. Skipet og teknologien tiltrakk seg enorm oppmerksomhet.

Vellykket Havnebursdag i Hamburg

En spesiell fjær i hatten for Hamburg var det at solcelleskipet “Tûranor PlanetSolar” deltok i havnefestivitasen. Dette var første gang fartøyet ble vist for et stort publikum og Skipsrevyen, som eneste nordiske fagtidsskrift, fikk anledning til å klatre høyt og lavt ombord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet, som altså går på solenergi, er resultatet av et prosjekt som trolig er enestående på verdensbasis. Og selve båten ser ut til å være bygget for en science-fiction film.
Katamaranen – eller rettere Wave Piercing Catamaran’en (WPC) – skal til neste år med en firemannsbesetning, foreta en spektakulær jordomseiling fra øst til vest langs Ekvator, utelukkende drevet av energi hentet fra fartøyets solcellepaneler.
– Et sjansespill, spør vi.
– Men nei, hevder representanten fra PlanetSolar. – Hele fartøyet er et utviklingskonsept for nye materialer, propellere, batterier og solcellepaneler, blir vi fortalt. Vanlig seilingsfart blir ca 7,5 knop. Besetningen skal imidlertid kunne hente ut inntil 14 knop, men da med et kraftig effektforbruk. Likefullt vet vi at det før avreise blir installert et plombert dieselaggregat ombord, utelukkende til bruk i absolutt nødsfall.
Standarden ombord
Bro, lugarer og oppholdsrom har relativ enkel utførelse. Det er ikke her man holder fokus ombord. Skroget, med en tradisjonell baug, hviler på to pongtonger og er dermed hevet over vannet. Prisen på fartøyet er oppgitt til ¢12,5 millioner.
I større sjø vil skrogbaugen assistere fremdriften ved at den skjærer farkosten gjennom bølgene. I hver pongtong er det montert en omfattende batteripakke (hhv. 7,5 tonn og 6,5 tonn), samt en nøye optimalisert propell i pongtongenes akterkant (se foto). Vekten av solcellepanelene er oppgitt til 7 tonn.
Hoveddata

Drivkraften
bak prosjektet er å vise ny vei i en verden tuftet på fossilt brennstoff. – Jordomseilingen vil gi masse oppmerksomhet på bruk av alternative energikilder, forsikrer PlanetSolar.
Samtidig understrekes det at batteriene (Lithium Ionen (NCA), 388 V, 2910 Ah, 11t) sin ladekapasitet vil sikre fremdrift i flere dager også uten direkte sollys. – Foreløpig antar vi at jordomseilingen vil ta ca 160 dager og at fartøyet vil holde gjennomsnittsfarten på 7,5 knop, forklares vi.