Vant vindkontrakt – behov for 30-40 skip i Nordsjøen

Nybygget er et DP2 Service Operation Vessel av Rolls-Royce design med typebetegnelsen UT 540 WP. Loa blir 81,10 meter med største bredde på 17,00 meter.

Danske Dong Energy har tildelt Haugesundselskapet Østensjø Rederi kontrakt på bygging og drift av et avansert serviceskip for vindparken Race Bank i britisk sektor.

Dessverre – for norsk industri, men kanskje naturlig nok for Østensjø – skal skipet bygges i Spania, ved Astilleros Gondan. Dette blir for øvrig det 12. skipet verftet bygger for Østensjø. Hovedoppgaven blir å frakte utstyr og teknikere mellom vindturbiner i utbyggings- og driftsfasen. Rederiet opplyser at kontrakten med Dong Energy har femårs varighet fra høsten 2017 med opsjon på ytterligere fem år. Nybygget er bestilt eksklusivt for kontrakten mellom Dong Energy og Østensjø Rederi.

Østensjø har trukket betydelige veksler på sitt erfaringsgrunnlag fra taubåtdrift, offshore- og boligskip i arbeidet med å utvikle dette nye designet. Ombord blir det lugarplass til 60 personer, 20 besetningsmedlemmer og 40 vindturbin teknikere.

Nye markeder, større skip

Hittil har transporten mellom vindturbinene og mellom land og turbinene foregått med mindre skip, mens teknikerne har bodd på land. Nå foregår vindkraftutbyggingen stadig lenger fra kysten og da vokser det også frem et behov for større båter. Det nye Edda-skipet skal etter hva Østensjø opplyser, arbeide på feltet i turnuser på to uker før det returnerer til basen i Grimsby.

Etterhvert som nye vindparkerer etableres, ser Østensjø et stadig større markedet for denne type skip. Til DN uttaler viseadm.dir. Kenneth Walland at det i løpet av en tiårsperiode kan bli behov for 30-40 slike skip i Nordsjø-området. – Det er en utvikling vi kan tenke oss å være med på, poengterte han.

Vi antar at den samme vurdering bør norsk verftsindustri gjøre seg.