«TWIN CITY LINER 2»

Båtservice Mandal AS har levert nok en elvekatamaran til Central Danube River Marketing and Development GmbH i Österrike. Det skjedde 28. april da «TWIN CITY LINER 2» med byggenummer 71 ble overtatt av rederiet. Designer av denne typen fartøy er Ola Lilloe-Olsen.

Den første båten ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2006. «TWIN CITY LINER 2» er på 32 meter og med kapasitet for 102 passasjerer skal den trafikkere på Donau mellom Wien og Bratislava med servicefart på 30 knop. Den spesielle skrogformen og lav dypgang gjør at bølgehøyden etter båten ikke er mer enn ca. 35 cm.
De to elvekatamaranene skal nå trafikkere strekningen på 75 minutter fire ganger daglig (hittil 3 ganger daglig). I 2006, den første sesongen med den første båten, ble det fraktet ca. 80.000 passasjerer, og for 2008 er forventningene rundt 120.000 passasjerer. I Wien dokker båtene ved Schwedenplatz i Donau-kanalen og i Bratislava i “gamlebyen”.
«TWIN CITY LINER 2» er også disponibel for charter turer, inkludert om vinteren. Fartøyet er utstyrt med radar system, night vision utstyr og er bygget med forsterket skrog for passasjerenes sikkerhet.

«TWIN CITY LINER 2» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 32,00 m
Bredde 8,35 m
Dypgående fullt lastet 0,74 m
Lettvekt 38,4 t
Passasjer kap. 102

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 2000 common rail dieselmotorer hver med ytelse på 720 kW som driver to Hamilton HM 461 vannjetanlegg. Strømforsyningen besørges av to Nogva Deere 35 kW hjelpemotorer.
Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Aeron AS, og CO2 brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Diverse
Båten er oppmalt med Jotun malingsprodukter. Modell Møbler har stått for møbelleveransen, og Haugland Miljø Innredning har utført innredningsarbeidene. AS Elektrisk har utført de elektriske installasjonene ombord i katamaranen.

Båtservice Mandal AS skal levere bnr. 72 i juli, bnr. 72 og 73 bygges for Quingdao Pilot Station, China og skal leveres til sommeren. Så følger flere crew båter til Iran for levering på sensommeren før bnr. 79 skal leveres til Osloferger i februar 2009.

DEL