T/B «BB SERVER»

Vel ett år etter forrige levering av en slepebåt fra Moen Slip AS, Kolvereid har skipsbyggeriet ferdigstilt en lignende båt, T/B «BB SERVER» for Buksér og Berging AS, Oslo. Det skjedde 14. mars 2008 som byggenummer 63. Båten er av typen Azimuth Stern Drive Tug (ASD).

Buksér og Berging har taubåter og utstyr stasjonert langs hele norskekysten fra Fredrikstad til Kirkenes.
T/B «BB SERVER» har Stavanger som registreringshavn, og skroget er bygget ved Riga Ship Yard i Latvia. Forrige levering, «BB Worker», var oppgitt å koste rundt NOK 100 millioner, og båtene har identiske spesifikasjoner bortsett fra maskineriet og bollard pull som er redusert til 75 tonn for «BB SERVER» (fra 90 tonn for «BB Worker»).
Båten er klasset i DNV ✠1A1, Ice C, E0, Tug, SF, Oilrec, Fi-Fi 1 og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 37,06 m
Bredde 14,00 m
Dybde i riss 6,91 m
GT 759
IMO nr. 9410612
Tankkapasitetene er 350 m3 brennolje, 38 m3 ferskvann og 100 m3 vannballast.

Maskineri
Fremdriften besørges av to ABC 8DZC dieselmotorer hver med ytelse på 1900 kW v/1000 o/min, levert av Frydenbø Power. Maskineriet er koblet til to Schottel SRP 1515 CP propellanlegg via Kumera forkantgear. Fartøyet er utstyrt med en Schottel SPJ 82RD Pumpejet forut på 333 kW med Deutz BF8M1015MC motor på 374 kW.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 12 62 M motorer hver med ytelse på 300 kW som driver hver sin Stamford generator. Nødaggregatet består av Nogva Deere motor på 57 kW og Stamford generator.
Desmi har levert pumper, kompressorer er type Sauer, 2 x startlutft og en arbeidsluft, og både Alfa Laval og Heli-Sep har levert separatorer. Ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo, og Pyro har levert kjeler. Brannsikkerheten ombord blir ivaretatt av et Inergen anlegg fra Rørvik Marina og alarmanlegg fra Autronica. Marine Control Services har levert alarmsystemet for maskinrommet.

MCS_578269568.jpg

284BB_Server3_733517484.jpg

Dekk/diverse
Fi-Fi I anlegget er en leveranse fra Aker Kværner Subsea AS. Bollard pull er 75 tonn, og Gjerde AS har levert Heila kran. Dekksmaskineri og hydraulikk er levert av Karmøy Winch, og Sotra Marine Produkter har levert ankerutrustningen. Skimmer er fra Normar, og vinduer kommer fra Bohamet.
Båten har en Narwhal MOB-båt i kran fra Ned-Deck Marine og har også fire RFD redningsflåter. Lanterner er fra Tranberg, og båten er oppmalt med Jotun malingsprodukter. Korrosjons Consult AS har utført overflatebehandling av fartøyet.
Innredningsarbeidet er utført av R&M Ship Interior, og Argon AS har forestått de elektriske installasjonene.

Elektronikk
O. M. Rønning AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr som innbefatter Furuno FAR-2137S radar, FAR-2117X radar, Furuno DS-80 logg, Cassens & Plath magnetisk kompass, Furuno SC-110 GPS kompass, Furuno Telchart 2120 Ecdis, Fleet 77 satcom, Furuno NX-500 navtex, 3 bærbare VHF, 3 Sailor RT 2048 VHF, Sailor RT4822 VHF, Furuno FA-100 AIS og Walker vindmåler.

Moen Slip AS skal nå levere bnr. 64, et cargo/containerskip på ca. 1.700 dwt, til Eidshaug Rederi AS i mai og bnr. 67 til Egil Ulvan Rederi i januar 2009. Dette er et laste-/container-/fryseskip på ca. 2.000 dwt.

DEL