T/B «BB CONNECTOR» – «BB COASTER»

Buksér og Berging AS, Oslo har tatt levering av to slepebåter av type “Dearsan Aquila Series” fra Dearsan Gemi Nsaat Sanayii i Tyrkia. Byggenumrene 2044 og 2043 ble levert 7. juli henholdsvis 22. oktober og fikk navnene «BB CONNECTOR» og «BB COASTER».

Båtene er av typen Azimuth Stern Drive Tug (ASD) med 65 tonn bollard pull. Designet er Ramparts 3200/65 Class ASD tug basert på Robert Allan Ltd., Vancouver. De er klasset i Bureau Veritas med notasjoner C+ HULL + MACH, UNRESTRICTED NAVIGATION, AUT-UMS, ESCORT TUG, WATER SPRAY, FIRE-FIGHTING SHIP 1 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 32,00 m
Lengde w.1. 30,00 m
Bredde 11,60 m
Dybde i riss 5,36 m
Design draft 3,85 m
GT 475
IMO Connector 9451549
IMO Coaster 9502685

Maskineri
Fremdriften besørges av to ABC 8DZC dieselmotorer hver med ytelse på 1945 kW v/1000 o/min som er koblet til to Schottel SRP 1515 CP rorpropellere. Cruising range er minimum 3000 nautiske mil, og bollard pull er på 65 tonn forover og 58 tonn akterover.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 12 62 M motorer hver med ytelse på 199 kW som driver hver sin Leroy Somer generator. Nødaggregatet består av SISU 4DSRM motor på 70 kW og Leroy Somer generator.
Pumpeleverandører er IMO, Standart og ABS (Fi-Fi), og Westfalia og DVZ har levert separatorer. Kompressorer er fra Atlas Copco, og ventilasjonsanlegget er en Bitzer leveranse med Carlyle kompressor. Isoleringen er utført med Paroc-Rockwool.
Brannsikkerheten ombord blir ivaretatt av et brannslukkingsanlegg fra Almar, og VDL Klima har levert boxkjølere. Bjørge-Moland har levert alarm- og kontrollsystemet for maskinrommet.

Dekk/diverse
FFS har levert Fi-Fi systemene med kontrollsystem og pumper. Fartøyene er hver utstyrt med 2 x Norgear forkant gear type FVIC 260 for drift av brannpumper. Lion Rubber har levert fenders, og dekksmaskineri er RRM leveranser type Rauma Brattvaag. Vindusleveransen er fra C. C. Jensen, og Libra Plast har supplert utvendige dører. Knuckle boom kranen er fra Kardelen.
Viking har levert redningsutstyr, og davit for MOB-båt er fra Ned-Deck. Aqua Signal har stått for lanterner, mens lyskastere er fra IBAK.
Båten er arrangert med to enkeltlugarer og to dobbeltlugarer samt to offiserslugarer for kapteinen og maskinsjefen. Isolamin har levert innredningspaneler og -dører er fra Momec. To styrestoler er type Norsap NS 1000.

Elektronikk
Den elektroniske broutrustningen inneholder blant annet Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno GP-150 DGPS, Furuno DS-80 speed logg, Cassens & Plath magnetisk kompass, Raytheon autopilot, Furuno FM-2721 VHF radio, Furuno MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700B navtex, FA-150 AIS, Jotron Tron TR-20 VHF, Tron 40S EPIRB, Tron SART radartransponder, Furuno Felcom-15 Inmarsat C og Zenitel intercom.

DEL