T/B «APEX»

T/B «APEX» ble døpt 17. november av fru Rose Spinks i en begivenhet som fant sted samtidig med dåpen av «Phenix». Overleveringen av «APEX» med byggenummer 438 fra Astilleros Gondan S.A., Ribadeo i Spania til Østensjø Rederi AS, Haugesund fant sted den 17. april.

«APEX» er beskrevet som en eskorte-/taubåt på 37 meter, er designet av canadiske Robert Allan Ltd. og skal opereres av Solent Towage Limited, Southampton som er et datterselskap av Østensjø, og som tilbyr tjenester for skip som anløper Esso Refinery Fawley.
Båten har en bollard pull på ca. 67 tonn, en slepekraft på 150 tonn og er klasset i DNV til ✠1A1, Tug, E0, OilRec, Fi-Fi I, Escort (130/10) ISM. Båten fører U.K. flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 37,00 m
Lengde b.p.p. 33,85 m
Bredde største 14,00 m
Dybde i riss 5,40 m
Draft max. 6,90 m
GT 643
IMO nr. 9408035
Tankkapasitetene er 213 m3 brennolje, 23 m3 ferskvann, 136 m3 vannballast og 146 m3 oilrec.

Maskineri
Båten har to Bergen C25:33L8P hovedmotorer hver med ytelse på 2400 kW som er koblet til to Voith VSP 32R6 propeller via Kumera forkantgear. Fart og forbruk er max. 15 knop på 19 m3 brennolje og økonomisk 12 knop på 12 m3.
Hjelpemaskineriet består av to Volvo Penta TAMD 74A dieselmotorer hver på 135 kW som driver to Stamford generatorer. Castrol har levert smøreolje.
Alfa Laval har levert separatorer, og pumper er fra Azcue. Grenco, Spania har hatt leveranser som ventilasjonsanlegg og proviant kuldeanlegg. Tankpeileanlegg er type Umas, og kjeler kommer fra Pyro. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten i maskinrommet blir ivaretatt av et Unitor CO2 slukkesystem.

187Phenix_2_944240274.jpg

Dekk
Karmøy Winch har levert hydraulisk dekksmaskineri, og eskorteliner er type Steelite mens taueline er type Superline. Dekkskran fra Effer er type 44000 – 3SL. Norlense har levert oil recovery utstyr, og oilskimmer er fra Desmi. Fi-Fi utstyret består av to pumper med kapasitet 1500 m3/h, en water monitor på 20.000 l/h og en water/foam monitor på 20.000 m3. Unitor water/foam pump/monitor dekker lastedekksområdet.
Redningsutstyret består blant annet av 2×12 personers redningsflåter og en 6-personers MOB-båt.

Diverse
Båten er innredet med seks enkeltlugarer, skipskontor, messerom/dagrom, bysse med mere. Maritime Møbler har levert møbler, og bysseutstyr er fra Beha.
Vico AS har levert og montert elektronisk utstyr som Furuno FAR-2137S radar, FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Simrad GC 80 gyrokompass, Simrad AP 50 autopilot, Furuno SC-60 GPS kompass, 2 x Furuno GP-80, Furuno Telchart T-2120 kartplotter, Furuno NX-500 navtex, Furuno FS-1570 radio, Furuno AF-100 AIS, Tron 40S og 45SX EPIRBs, Tron SART, 3 x Tron VHF, Furuno FM-8500 VHF, Sailor RT 4800 VHF, Motorola GP900 EX UHF, Motorola GP360 UHF og Tron AIR.


Astilleros Gondan S.A. skal levere bnr. 443 i februar 2009 til Østensjø. Dette er et søsterskip til «Edda Fram».

DEL