Grontmij står bak Flex Supply skipene, og alle disse skal nå utstyres med Twin Fin.

Stor oppmerksomhet rundt nytt fremdriftssystem

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I oktober i 2012 presenterte maskinsjef Bjørnar Helgesen idéen til det som nå er blitt Twin Fin Propulsion System til sine samarbeidspartnere Grontmij i København og Berg Propulsion i Gøteborg. Allerede har flere store aktører meldt sin interesse.

Helgesen er medeier og daglig leder for Scandinavian Marine Group AS som også har vært med å utvikle det nye skipskonseptet Flex Supply, og det var gjennom å ha studert fremdriftssystemet på den nye Flex 90 Artic Offshore Vessel at idéen tok form. – Jeg så med en gang at fremdriftssystemet som en hadde tiltenkt var for dårlig til operasjoner i arktiske farvann, forteller oppfinneren til Skipsrevyen.

– Med økende aktivitet i arktiske farvann, er det først nå denne problematikken har blitt gjeldene. En vet at eksisterende fremdriftssystemer som i dag blir mye brukt på OSV-skip er meget sårbare for operasjoner i nevnte farvann. Vårt nye fremdriftssystem, Twin Fin, er spesielt utviklet for fartøy som opererer i tøffe farvann og derfor meget godt egnet for farvann med mye is, sier Helgesen. Han har selv jobbet som maskinsjef i arktiske farvann, og det var gjennom egne erfaringer idéen om et ubåtinspirert fremdriftssystem tok form.

Basert på ubåt teknologi

Store gevinster

Stor interesse i markedet

Det er blitt travle dager for den aktive pensjonisten. Siden han kom med idéen i oktober i fjor har det virkelig blitt fart i sakene. Helgesen kontaktet Bjørn Moving i Grontmij og Björn Svensson og Mattias Hansson i Berg Propulsion, begge store aktører i sine respektive markeder. Grontmij er henholdsvis det tredje største engineering konsulentselskap i Europa, med fokus på blant annet design og planlegging, mens Berg Propulsion er en av verden største propellprodusenter. Noen dager etter Helgesen presenterte idéen, satt representanter fra de tre selskapene sammen for å diskutere de beste løsninger for å utvikle oppfinnelsen videre. – Det har vært et svært produktivt samarbeid. Både Grontmij og Berg har muskler og kompetanse til å gjennomføre og kommersialisere konseptet, sier Helgesen. Han presiserer at realisering av prosjektet ikke ville vært mulig uten samarbeidspartnere. Grontmij står bak Flex Supply skipene, og alle disse skal nå utstyres med Twin Fin.

– Jeg har selv erfart problemer med tykk is og hvilke skader dette kan medføre. Fremdriftssystemer med azimuth-propeller er svært sårbare og en dårlig løsning for båter som skal gå i farvann med mye is og krevende forhold. Også med tanke på at det ofte kan være langt til nærmeste havn, blir driftsstans en svært kostbar affære, sier Bjørnar Helgesen.
Diesel-elektriske fremdriftssystemer i OSV’er er vanligvis utstyrt med roterende azimuth-trustere som er drevet av elektriske motorer. Dette gjør at det ikke er behov for rudder- og stern-tunnel thrustere, men gjør at fartøyet blir mer sårbart med tanke på at tannhjul, lager, tetninger og andre mekaniske deler som ikke er tilgjengelig fra innsiden av fartøyer.
Et alternativ til azimuth thrustere er konvensjonelle diesel-elektriske eller diesel-mekaniske fremdriftssystem hvor utstyr er plasser på innsiden av skroget. Dette systemet er mer pålitelig enn azimuth-thrustere, men krever mer plass for utstyr og motorer i lasterommet.
Helgesen og hans samarbeidspartnere har tatt for seg disse svakhetene, og har utviklet et system beregnet på OSV-fartøy, men systemet vil også fungere for andre fartøy med tvilling-propeller hvor støy og vibrasjon krever diesel-elektriske systemer, som seismikk- eller cruiseskip. Designet er kompakt og er basert på komponenter som er grundig testet i arktiske farvann og under andre tøffe forhold.
Helgesen har en lang karriere som maskinist og maskinsjef bak seg, hvor av tre år på ubåt i Marinen, og det var fra denne erfaringen han hentet inspirasjon til idéen. – Jeg så for meg hvordan fremdriftssystemer er plassert akterut på ubåter. Ubåter har horisontale elektromotorer/thrustlager og korte rette akslinger ut til propellene. Videre har dette nye systemet Berg Propulsion sine nye såkalte feathering-propeller. Det vil si at at propellvingene kan nullstilles om en bare skal bruke den ene siden for fremdrift. Propellene er beskyttet av dyser og blir derfor mere robuste for operasjoner i arktiske farvann, forklarer Helgesen.
– Videre så vi for oss hvordan fremdriftssystemet kunne bli flyttet ned under båten. Det gjør at fremdriftssystemet er lett tilgjengelig fra innsiden, utdyper Helgesen.
Foruten et mer robust system, er gevinstene med Twin Fin mange. Propellene har økt bollard-pulls, som vil gi forbedret fremdrift og effekt sammenlignet med ordinære propeller. Dette gjør at man kan spare opp til 15 prosent på drivstoff. – Fartøyene vil få økt retningsstabilitet og slepekraft, og driftsmessig vil dette være mye tryggere, sier Helgesen.
Propellsystemet er innkapslet og vannsmurt. Slik unngår en oljesøl i sårbare områder. Systemet er tilgjengelig fra innsiden av fartøyet og det meste av vedlikeholdet kan derfor utføres derfra. Det gir større lastekapasitet ettersom plass og dødvekttonn øker.
Systemet også utstyrt med kniver som vil skyve isen bort, og gjør systemet svært hardfør for operasjoner i isete farvann.
– Tanken bak har vært å gjøre alt enklest mulig, og ikke mer ”leamikk” enn nødvendig, sier Helgesen.
Også marinearkitekt og salgssjef Mattias Hansson hos Berg Propulsion er fornøyd med samarbeidet, og han er svært optimistisk med tanke på markedsutviklingen. Han har sammen med Bjørn Moving i Grontmij designet, konstruert og optimalisert konseptet. – Twin Fin er et overlegent konsept for dieselelektriske fartøy. Det gir maksimal driftssikkerhet, er kompakt og har et svært sterkt design og konstruksjon, forteller Hansson. – Komponentene er velprøvd og systemet vil totalt sett kunne gi store kostnadsbesparelser, både med tanke på drivstofforbruk og at man forhindrer potensiell driftsstans, legger han til.
Nylig hadde de tre samarbeidspartnere med seg modeller av systemet på offshoremesse i London, og systemet fikk stor oppmerksomhet. – Twin Fin er et helt nytt konsept som er meget vedlikeholdsvennlig. Flere store aktører har meldt sin interesse, og noen av disse har allerede fått tilbud fra oss på tilpassede Twin Fin Propulsion Systemer, forteller Hansson.
Pensjonisttilværelsen er alt annet enn rolig for oppfinneren selv. – Alt har skjedd i et forrykende tempo, og det er forferdelig moro, avslutter en smilende Bjørnar Helgesen.