Skroget til "Leiger" under slep ved Sefine Shipyard.

Stor ferge-aktivitet ved Sefine-verftet

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det tyrkiske skipsverftet Sefine Shipyard har for tiden fire store fergeprosjekter under arbeid med norsk tilknytning.

Først ut er byggenr. 26 og 27 som er to pendelferger som skal inn i trafikk i Tallinn-regionen. Senere hen følger to nybygg til BastøFosen for Horten - Moss sambandet, Sefine sine bnr. 28 og 29. Felles for alle fire fergene er is-klasse etter DNV GL notasjon, hhv. ICE-1A (26 og 27) og ICE-C (28 og 29).

Skroget til bnr. 26, M/F “Leiger”, er nå sjøsatt og hun skal settes i trafikk på strekningen Rohuküla - Heltermaa senhøstes i år. “Leiger” er ett av fire isforsterkede fartøyer som leveres i løpet av året og hvor de isforstrekede skrogene skal sikre operasjon uten støtte av ekstern isbryter kapasitet.

Både “Leiger” og søsterskipene “Töll”, “Piret” og “Tiiu” er av LMG 150-DE (diesel-elektrisk) design, men forberedt for gassdrift. Lengde oa. er 114,00 meter med bredde 19,20 meter. Pbe kapasitet er 150 enheter, evt. 12 trailere. Pax.kapasiteten er på 700 passasjerer. Servicefart er oppgitt til 15 knop.

Port of Tallinn kontraherte fire slike ferger under ett, alle for levering høsten 2016. To av ordrene ble plassert ved Sefine Shipyard, Tyrkia og to ved Remontowa Shipbuilding, Polen.

Når det gjelder de to nybyggene for Horten – Moss som Sefine har under bygging, så er det pendelferger med loa 142,90 meter med bredde 20,70 meter, 600 passasjerer, 200 pbe, 24 trailere, servicefart 13,5 kn. Disse to er av MM 139 FD design og får fremdriftsmaskineri 4 x GE 8L250MDC á 2250 kW v/900 o/min. Også for disse to er levering avtalt til 2. halvår 2016.