Spennende om aktivitetene i nord-russiske farvann

Etter ca. 15 års opplag her ved basen i Murmansk er det 260 m lange LASH-skipet Sevmorput (Den Nordlige Sjøruten) oppgradert for å settes inn i transport til de arktiske militærbasene og til den nye sink og bly-gruven syd på Novaya Zemlya.

Lav trafikk i Nordøstpassasjen, fortsatt oppbygging i Nordvest-Sibir. Dette er kortversjonen av aktivitetsnivået i nord-russiske farvann.

I en større artikkel i desember-utgaven av Skipsrevyen, tar vi en detaljert gjennomgang av aktivitetsnivået i disse spennende farvannene. Vi sammenligner årets seilaser med tidligere års hendelser, og gir deg en oversikt over russisk og ikke-russsisk trafikk i disse krevende havområdene.

Russlands aldrende isbryterflåte og behovet for nybygginger diskuteres også. Det 1988-byggede atomskipet Sevmorput med en reaktor på 44MW (det planlegges bygget nye skip med effekt på 60MW / 82.000 hk!), er satt i bevegelse igjen og vil våren neste år være verdens eneste atomdrevne handelsskip i operasjon.

Skipsrevyen 8/2015 er “på gaten” tidlig i januar 2016.