Brødrene Sindre (t.v.) og Nils Kristian Drønnen eier og leder det tradisjonsrike reparasjonsverftet Vegsund Slip AS. Her er de ved slippen, med et glimt av egen fergekai i bakgrunnen.

Slipen satte pers

Vegsund Slip AS i Vegsundet satte personlig rekord i fjor med en omsetning på over 104 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipsverft
Resultatet før skatt på over seks millioner kroner er brødrene Nils Kristian og Sindre Drønnen heller ikke misfornøyde med, men det kunne vært bedre!
Vi har hatt store ombyggingskostnader, for over en million kroner, på den over 30 år gamle frakteskuten «Sveafjell» som eies av en reder i Hammerfest. Han har ikke interesse av skuten lenger, og vi har hatt den liggende i arrest i to år uten at noe skjer. Nå er vi lei! sier daglig leder Nils Kristian Drønnen.
Han og Sindre Drønnen deler eierskap og lederfunksjoner mellom seg. Nå ønsker de å få slutt på opplaget til «Sveafjell». De har søkt om å få foreta et tvangssalg, gjerne kjøpe skuten og få den opphogget.
Det er jo ikke vår skute, dette, men skjer det noe med den så er det vårt ansvar. Slik kan vi ikke ha det, sier Nils Kristian Drønnen.
Den over 50 år gamle familiebedriften satser på ombygging, reparasjoner, installasjoner og serviceoppdrag for alle typer båter, fra bilferger til fiske- og fraktebåter. Dessuten forhandler de og driver service på dieselmotorer.
Egen fergekai
Det er med en viss stolthet Drønnen-brødrene kan vise til at de som eneste skipsverft i landet har egen fergekai. Den ble anlagt i 2008, og gjør at arbeidet med reparasjon og ombygging av ferger går langt smidigere og mer effektivt enn før. Fergene legger rett til fergelemmen, og så kan biler og trucker kjøpe ombord og i land med folk og last etter behov.
I øyeblikket er det bilfergen «Volda» til Fjord1 MRVF som ligger ved lemmen. den skal gjennom en større ombygging for å gi plass til flere biler. Det er et oppdrag som utgjør en verdi på rundt sju millioner kroner.
Ikke nybygg
Nybygging av båter har de ikke gitt seg inn på, men Nils Kristian Drønnen forteller at de følger nøye med på og gleder seg over alle nye kontrakter andre verft får. Forklaringen er enkel:
Så lenge nybyggingsverftene har fullt opp å gjøre, strekker de seg ikke etter reparasjoner og vedlikehold og vi får ha det markedet langt mer i fred, smiler Nils Kristian Drønnen.
Bedriften har i dag rundt 50 fast ansatte, mange av dem virkelig veteraner i tjenesten, og har dessuten et tjuetall innleide arbeidere i øyeblikket.
Ny generasjon
Dagens eiere og ledere er andre generasjon Drønnen i familiebedriften. De ser for seg at tredje generasjon skal overta. For å sikre en god og ryddig prosess har de leid inn ekspertise fra SINTEF MRB for å legge til rette for skiftet.
Nye planer for Vegsund Slip omfatter blant annet ny og større flytedokk samt et nybygg ved siden av slippen.