Slik fødtes «Miljødronningen»

Målet var først en prinsesse. En smekker, lynrask konstruksjon som bryter vannet med sin smale midje, på jakt etter miljøsyndere. Men med tiden ble prinsesseidealet til en drøm om en dronning.

– En dronning er stødig, modig og litt bred over hekken, sier Kurt Oddekalv og ser drømmende ut i blikket. Dagen hvor Kurts våteste drøm realiseres er endelig her. 4. februar døpes havets dronning og verdens mest miljøvennlige skip utenfor Ludeboden i Skuteviken.
Norges Miljøvernforbunds siste nybygg er et flytende multifunksjonelt verktøy som skal seile i miljøets tjeneste, på jakt etter miljøsyndere langs Norges kyst. I nasjonal og internasjonalt farvann skal Oddekalv og mannskapet dokumentere miljøsyndere med buksa nede. Men før det 50 millioner kroner dyre nybygget fant veien til havet tok det mange, lange år med hardt arbeid. Historien skriver seg tilbake til begynnelsen av 90-tallet.

Ble med på flyttelasset
Året er 1993. Oddekalv er på vei til årsmøtet i Naturvernforbundet på Østlandet. Én ting vet Kurt. Han skal holde sin siste tale for dette forbundet. Men skal han først gå, så skal han ta med seg alle drømmene sine også. Med på flyttelasset tok han dyktige og Kurtlojale kolleger for å stifte Norges Miljøvernforbund, i tillegg til de første skissene til hans største drøm – et miljøskip.
– I Naturvernforbundet tenkte vi først på en 32-fots båt, men da jeg stiftet NMF ville vi tenke større, vi ville tenke meter, sier Kurt. Han hadde lagt øynene sine på en motor- torpedobåt, en MTB som Kurt syntes var sexy og sensuell, båtenes BMW. MTB-ene skulle utrangeres fra Marinen, og det gav Kurt en aldri så liten idé. – Jeg tenkte “Hva om ikke vi får en sånn?”, mimrer han.

Helt galskap
I have a dream! sa Kurt da han troppet opp på kontoret til Norges Miljøvernforbund en morgen i 1994. Han hadde samlet alle som var på jobb den dagen, fra vaskekona til saks-behandleren på elektromagnetisme. Han hadde nemlig et viktig spørsmål å stille dem alle, og svaret de gav skulle avgjøre om Kurt ville forfølge sin drøm. – Hvis dere synes dette er helt galskap, så gjør jeg det! utbasunerte han med den opportunistiske selvtilliten bare Oddekalv har.
Og galskap syntes de det var. For Kurt ønsket seg et kystvaktskip for opplæring av problemungdom og problematiske ledere (les: industriens direktører), og det ville han ha kjapt!

Minister-ja i 1996
Etter en uke fikk han til et møte med generalinspektør Prytz fra Sjøforsvaret. – Jeg vil ha en av MTB-ene dine, sa han til generalen. Prytz syntes ikke det var en dum idé, så Kurt fikk med seg fire ministere fra Jagland-regjeringen i 1996 – Jens Stoltenberg, Grethe Knudsen, Kjell Opseth og Jørgen Kosmo, som alle mente at Kurts drøm var en god drøm og at Sjøforsvaret godt kunne avse en motortorpedobåt siden de allerede skulle utrangeres.
Så nær var Kurt å få en MTB allerede i 96. Men så kom kontrabeskjeden fra USA. Pentagon hadde delfinansiert flåten, og ville ikke høre snakk om at en miljøaktivist fra vest i Norge skulle få fingrene i de dyrekjøpte MTB-ene. Men drømmen til Kurt ville ikke gi seg med det første.

Restaurasjon
I Tromsø satt nemlig et kvinnfolk og ventet. Hun het «Fjorddronningen» og ble solgt til NMF for 1 million kroner av TFDS. Med omfattende oppussing kunne hun kanskje bli den dronningen hun var ment å være.
– Vi opprettet en stiftelse som skulle ta seg av dronningen økonomisk og administrativt, forklarer Kurt. Men det er dyrt å bruke penger på en gammel dronning, og stiftelsen klarte ikke å få inn så mange sponsorer som de trengte, og det var da Kurt fikk nok en idé. – Vi vraket «Fjorddronningen» og satset på et nybygg, smiler han. 200.000 kroner fikk de for den gamle dronningen, ikke all verden, men da stiftelsen presenterte ideen om et nybgygg til rederier, privatpersoner, bedrifter og organisasjoner ble sponsorene mer ivrige. – Vi har gjort mye for Norge, og det er klart at mange vil gjerne bidra, det er det som har hjulpet oss å få i stand «Miljødronningen», sier Kurt.

Drømmedama
– Givergleden fra sponsorene våre har gjort meg myk om hjertet, forteller Oddekalv. 20 rederier og organisasjoner har bidratt økonomisk, mens over 80 har sponset båten med utstyr. – I løpet av 2007 har jeg vært i kontakt med samtlige direktører og ledere av de som har sponset oss finansielt og utstyrmessig, sier Kurt.
Den 29. desember ble båten sjøsatt for testing av teknisk utrustning og innredning. Båten er 33, 9 meter lang, 10,4 meter bred og har plass til 50 personer. På skutesiden flyver en spekkhogger gjennom lufta.
Drømmedama er en stødig dronning. – Dette båtprosjektet har tatt åtte år, det er først og fremst to menn som har gjort dette mulig. Det er Trond Mohn og Per Grieg, og for det er jeg dem evig takknemlig, sier Kurten.

Uvirkelig virkelighet
– Denne båten er bygd ut fra mine drømmer, erfaringer og ideer, sier Kurt Oddekalv. – Og selvsagt NMFs ekspertise. Det er spesielt én mann som har vært opptatt av «Miljødronningen» de åtte siste årene. Han heter Jan-Willy Folgerø-Holm og har stått last og brast ved Kurts side gjennom planlegging, bygging og realisering av Miljødronningen Første gang de besøkte verftet Fjellstrand hvor båten ble påbegynt i november i 2006, ble de overveldet over synet som møtte dem.
– Det er helt spesielt å se at et helt verft, nesten en hel bygd, være opptatt med å bygge nettopp din båt, sier Oddekalv.

Mest miljøvennlig i verden
Miljødronningen skulle bli det mest miljøvennlige skipet i verden, med alternativt drivstoff og gjennvinnbart interiør og eksteriør alle steder der det er mulig. Arkitekt Lisbeth Wraamann har vært med på å tegne skipet innvendig. I Kurts øyne har hun gjort interiøret til en perle.
– Hun har designet alt fra selskinn til stjernehimmelen innvendig, det er virkelig vakkert, skryter Oddekalv. – Når båten nå døpes føler jeg meg som den lille gutten i godtebutikken, som har fått lov til å spise det beste han vet, ler han.
Norges Miljøvernforbunds våteste drøm har endelig manifestert seg i den virkelige verden, og er ikke bare tegninger på et papir eller tanker i et hode. Nå er båten klar for eventyr på havet. For forsknings-prosjekter, konferanser, avsløring av miljøsyndere og opplæring av unge og voksne på miljøspørsmål. Men hvor går jomfruturen?
– Vi er ikke invitert på Haugesundkonferansen i februar, sier Kurt og smiler lurt. – Så dit skal vi selvfølgelig først!

101dap_243060967.jpg
Miljøreder Kurt Oddekalv, gudmor Tonje Wollen Grieg og Asbjørn Tolo fra Fjellstrand.

Se båtomtale av «Miljødronningen»

DEL