Skipsmotorer testes for å se om syntetisk diesel fungerer. Foto: Bostek

Skipsmotorer klare for syntetisk diesel

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

MTU i Tyskland har testet miljøvennlig, syntetisk diesel på to av sine skipsmotorer. Resultatene fra motorprodusentens tester viser at drivstoffet ikke skader motorene. Det skriver Bostek, importør og distributør av MTU-produkter på det norske markdet i en pressemelding. 

Peter H. Kahrs, salgsdirektør i Bostek. Foto: Bostek

- Dette er en svært positiv melding fra vår samarbeidspartner, MTU. Innfasing av syntetisk diesel blir en viktig brikke for å redusere CO2-utslippene fra fossilt brennstoff i maritim sektor, sier Peter H. Kahrs, Salgsdirektør i Bostek i meldingen.

Enn så lenge er det MTUs dieselmotorer i 2000 og 4000-serien som får godkjenning på prosjektbasis.

Andre generasjons syntetisk diesel tilfredsstiller den europeiske standarden EN15940. Overgangen fra fossilt drivstoff til syntetisk diesel kan gi opp mot 80 prosents reduksjon i totalutslippet av CO2, forutsatt at dieselen er produsert på en bærekraftig måte.

- Standarden EN15940 for syntetisk diesel blir nå tatt med i MTUs spesifikasjon for godkjent drivstoff, sier Arnstein Andreassen, Senior Sales Manager hos Bostek.