Bardar Jacobsen er overstyrmann på M/S «Torsborg». Foto: Vibeke Blich

Ukens skipsbesøk: M/S «Torsborg»

Mens forsyningsfartøyet til Skansi Offshore ligger på vent, benytter Skipsrevyen  anledningen til en tur om bord på M/S «Torsborg».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bardar Jacobsen kommer fra Færøyene og seiler som overstyrmann på supplybåten M/S «Torsborg»”, et av Skansi Offshores fem fartøy i Nordsjøen.

- Oppgavene på «Torsborg» har for det meste vært på standby rescue, men vi har også hatt supply-duties, blant annet for Shell og Equinor, ser Jacobsen som har vært i rederiet i syv år.

I tillegg til de siste to årene om bord på «Torsborg» har han jobbet på to andre båter, nemlig M/S «Sjoborg» og M/S «Saeberg» hvor Jacobsen var styrmann.  

12 mann fra Færøyene

Overstyrmannen er jobber side om side med 11 landsmenn fra øygruppen i det nordlige Atlanterhavet.
Torsborg avsluttet i år en femårskontrakt med BG Norge. De hadde opsjon på fem år til, men i mai 2018, ble det kjent at kontrakten ikke ble forlenget. Siden, har fartøyet kun hatt kortere oppdrag, og ligger for tiden på spotten. De jobber primært i Norge med skiftordning fem uker på og fem uker fri.  

- Det er kjempebra å jobbe her. Det må det være, for hele mannskapet har jobbet her i en årrekke, så da kan det ikke være så ille, tilføyer skipper Rune Christiansen med et smil.  

M/S «Torsborg»” ble levert fra Havyard i 2012.  Les Skipsrevyens omtale av M/S «Torsborg»

- Den fungerer fint og har gjort det siden den ble levert. Vi har 900 kvadratmeter dekk, standby rescue klasse, og vi er i NORFO-puljen som en del av oljeberedskapen i Norge sier han.