Skal installere vindturbiner i Østersjøen

"Bold Tern". Foto: Rederiet

Fred. Olsen Windcarrier International Ltd.  har sikret seg kontrakt med det tyske selskapet Adwen Bremerhaven GmbH for transport og installasjon av 70 enheter av Adwen 5 MW vindturbin-generatorer  for The Wikinger Offshore Wind Farm prosjekt.

Utbyggingsområdet ligger i Østersjøen innenfor tysk økomimisk sone, skriver selskapet i en børsmelding torsdag kveld.

Fred. Olsen Windcarrier eies av de to Oslo børs-noterte Fred. Olsen selskapene Bonheur ASA og Ganger Rolf ASA på 50/50basis. Kontrakten vil starte innen første kvartal 2017 og ventes ferdig utført i tredje kvartal samme år. I tillegg har Adwen opsjon til å utvide kontrakten i en periode som omfatter når som helst fra 14 dager til seks måneder, avhengig av når opsjonen eventuelt benyttes.

Fred. Olsen Windcarrier International Ltd vil benytte enten MS «Brave Tern» eller MS «Bold Tern» til oppdraget, to identiske Malta-registrerte oppjekkbare søsterskip spesialbygd for oppdrag innen vindmølleutbygging, service på felt eller lignende. Kontrakten inkluderer også teknisk støtte fra Global Wind Service AS i Danmark i forbindelse med installasjonsarbeidet. Dette selskapet er indirekte eid med 51 prosent av Bonheur ASA og Ganger Rolf ASA. Flåten består også av åtte gods- og personoverføringsfartøyer for transport mellom land og vindmøllefelt til havs.

Også andre norske rederier satser på vindmøllemarkedet som forretningside. Mannen bak et av de største eiendomsselskapene i Bergen, Tore Odfjell (Odfjell Eiendom AS) har sammen med faren, Fredrik Odfjell, bygget opp en flåte av mindre serviceskip for vindmøllevirksomhet, blant annet har han satset stort i Danmark.

Flere andre rederier innen offshoremarkedet, har også skip involvert i vindmølleoppdrag, men dette er gjerne supplyskip som i mangel på andre oppdrag finner beskjeftigelse i vindmøllemarkedet.

Men også innen vanlig skipsfart gir transport knyttet til vindmøller pen inntjening. Sea Cargo AS i Bergen, tidligere omtalt i Skipsrevyen, har spesialisert seg på sjøtransport av vindmølleturbiner med sine roll-on/roll-off skip i europeisk linje- og kontraktsfart. I internasjonal skipsfart frakter de såkalt «open hatch»/»gantrykrane»-skipene» til det Westfal-Larsen-eide Masterbulk og Grieg Star Shipping vindmøllekonstruksjoner.