Nordcapital celebrated 100th fund with ship naming ceremony of the Cosco Germany (8,204 teu) in the port of Hamburg in August 2006. (nordcapital.com)

Shippings “Top of the pops”

Det er interessant å se hvilke skipstyper som har vært mest populære de siste par årene – basert på hva rederiene ønsker skal bygges. Det vil være naturlig å trekke den konklusjon at den typen skip som det skal bygges mest av, er de sektorene innen shipping som rederiene tror vil gjøre det best i årene som kommer. Men de fleste vet at slik blir det ikke alltid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Overkontrahering innen ett markedssegment kan imidlertid raskt ødelegge det som lovet å bli “golden opportunities”. De som da er smartest, benytter kanskje anledningen til å selge disse enhetene på bølgetoppen, hvis de da ikke driver industri-shipping, hvilket betyr at de virkelig har bruk for skipene i mange år, og det er ikke snakk om spekulative kontraheringer.
Nybygg i forhold til flåten
På listetoppen har vi vært vant til at ett eller flere containerskip segmenter troner, og slik er det forsåvidt fortsatt, men de får nå selskap av en tidligere “utskjelt” gruppe som heter Bulk carriers. Og selv flere sør-koreanske verft som lenge mente at det var altfor enkelt å bygge slike skip, har meldt seg på og tar gjerne imot bestillinger for serier av bulkers. Selvsagt er det en grunn for det, nemlig den fantastiske prisutviklingen. Dermed er det ikke bare andelen høyteknologi som teller lenger, men hva skipsbyggerne tjener penger på.
En enkel måte å måle populariteten på er å se på ordreboken i prosent av flåten for de forskjellige skipstypene. Det fremkommer da at for Capesize bulkers er tonnasje i bestilling større enn dagens flåte, nemlig en ordremasse på 104% i forhold til flåten. På ett og et halvt år har ordreboken økt fra 46 til 144,5 millioner dwt.
Handymax/Supramax bulkers har også vært gjenstand for stor-kontrahering med nybygg som utgjør nesten 63% av flåten. Den populære Panamax sektoren har en ordrebok på ca. 49% av flåten. Selv Handysize (10-40.000 dwt) våkner til live. Lenge har man kunnet iaktta at innen denne sektoren var det lite i bestilling samtidig som flåten ble stadig eldre, og mange “eksperter” har i lange tider anbefalt at dette kunne være et “coming” område. Vel nå har det altså skjedd, for ordreboken har steget fra 9,4 til 25,4 millioner dwt i løpet av 18 måneder og representerer nå 33% av dagens flåte. Er da mulighetene innen dette markedet i ferd med å bli utvannet.

Ordremengden for cruise-/passasjerskip har holdt seg stabil de siste årene og målt i køy-kapasitet utgjør nybyggene 26,5% av dagens flåte av slike skip.