Kystvakten utfører viktige samfunnoppgaver og en moderne flåte er avgjørende for dens gjennomføringsevner. Foto: Kystvakten

Seks verft prekvalifisert

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Som vi tidligere har meldt fremskynder regjeringen byggingen av nye kystvaktskip. Nå har Forsvarsmateriell sendt ut forespørsel til seks norske verft, inkludert noen overraskende alternativer.

Forsvarsdepartementet har gitt Forsvarsmateriell oppdrag om å gjennomføre anskaffelsen av tre nye kystvaktfartøyer. Anskaffelsen blir gjort i henhold til «Anskaffelsesreglement for Forsvaret». Planlagt levering av første fartøy er i 2022.

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide med forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen. Foto: Kamilla Thrana Haugland/Forsvaret

– Vi snur på en måte anskaffelsesprosessen på hodet, for vi starter allerede nå mens vi venter på godkjenning fra Stortinget. Da kan byggingen av fartøyene starte når godkjenningen kommer, sa Ine Marie Eriksen Søreide tidligere i høst.

Forsvarsmateriell har siden da arbeidet med prekvalifisering av de aktuelle verftene. Det innebærer en forhåndsseleksjon og godkjennelse av potensielle leverandører. Som vi tidligere har meldt på skipsreven.no benytter regjeringen unntaksbestemmelsen i EØS-avtalen om anskaffelse av militært materiell til utelukkende å invitere norske verft inn i anbudsprosessen.

Etter at prekvalifiseringsrunden ble avsluttet nylig, er det avklart at slaget om byggekontraktene kommer til å stå mellom:

  • Fitjar Mek. Verksted
  • Havyard Ship Technology
  • Kleven Verft
  • Ulstein Verft
  • VARD
  • Westcon Yards

Som den observante leser vil se av listen, er noen av de prekvalifiserte mer overraskende valg enn andre. Kostnaden per skip er oppgitt til to milliarder kroner og dette tallet gir også en god pekepinn på kompleksiteten i prosjektet.

Nybyggene blir helikopterbærende og får viktige samfunnsoppgaver i form av å overvåke våre grenser og naturressurser, inkl. arktiske farvann. Første fartøy skal leveres i 2022.