Foto: worldmaritimenews.com

Scandlines’ hybridferger ytterligere forsinket

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De to hybrid-fergene “Berlin” og “Copenhagen” som Scandlines bygger ved Fayard A/S var allerede før den siste hendelsen sterkt forsinket. Nå drar prosjektene enda lenger ut i tid.

Se video her.

Rett før jul og nær sterkt forsinket ferdiggjørelse av “Berlin”, sprang et vannrør i maskinrommet og forårsaket til dels omfattende skader ombord. Blant annet ble skipets hovedstrømstavle ødelagt. Opprinnelig skulle fergene vært levert i 2012, men konkursen ved P+S Shipyards i Stralsund satte en stopper for det. Det danske verftet Fayyard A/S fikk oppdraget med å ferdigstille de to påbegynte skipene, men også ved verftet i Munkebo erfarer man problemer i forhold til avtalt leveringstider. Nå ligger det an til at det første skipet, M/F “Berlin”, går prøveturer i januar 2016.

Scandlines har kontrahert to store bil-/passasjerferger som skal erstatte selskapets M/F “Kronprins Frederik” og M/F “Prins Joachim” som i dag trafikkerer strekningen Gedser-Rostock. Hvert av de nye skipene har kapasitet for 1300 passasjerer og 480 pbe/96 lastebiler. Eksisterende tonnasje tar 997 pax/210 pbe.

Miljø- og utslippsaspektet har vært viktig i dette prosjektet. Bruk av hybrid fremdriftsløsning og effektive rensesystemer skal gi nybyggene er grønn profil. Snodig da at begge i byggeprosessen måtte på en “extreme slimming diet” for å eliminere 700 tonn, med de opprinnelige målene ville båtene rett og slett stukket for dypt for havnen i Gedser.

I forbindelse med kontraktsinngåelsen mellom rederiet og Fayard sommeren 2014, uttalte Scandlines CEO Søren Poulsgaard Jensen at “…. vi kender værftet som en pålidelig partner, der kan overholde leveringstiderne. Det har vært afgørende for os i denne proces”.