Foto: Wilson

Sakte forover for Wilson

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er de minste skipene (2000 tdw ) i den 116 skip store Wilson-flåten som kommer ut med best driftsresultat. Det er også skipene som har den laveste verdien.  Mellomstørrelsen, skip i 3500 til 4500 dwt størrelsen har lavest driftsresultat, mens de store skipene i 6000 til 10000 dwt. er nest best. Totalt sett ble det en bedring i netto driftsresultat  i årets første kvartal, målt mot tilsvarende kvartal i 2013, pluss tre millioner euro mot minus 0,5 millioner euro.

Med andre ord; det går fremover for den lyseblå flåten, om enn i sakte fart.

Styret i det børsnoterte bergensrederiet konkluderer med at fremgangen fra siste kvartal i 2013 i stor grad har fortsatt inn i første kvartal i år. Spotmarkedet viser en positiv utvikling. Økt aktivitet i Europa understøtter de positive trekkene i markedet.

Merkbar fremgang

Rederikonsernets brutto fraktinntekter i første kvartal i år landet på 70,8 millioner euro, en bedring fra 65,4 millioner i samme periode i 2013.

Samtidig som inntektene øker har driftskostnadene minket.  Avskrivningene er også redusert som følge av lavere dokkingskostnader. Både  mannskapskostnader og administrasjonskostnader er lavere enn de var ett år tidligere.

På den annen side har finanskostnadene økt, påvirket av netto agio og verdiendring på derivata.

Bunnlinjen i kvartalsregnskapet endte både i første kvartal i år og i fjor på null.  Med andre ord spiste finanskostnadene opp driftsresultatet på tre millioner euro.

Økende kontraktsdekning

Rederiet hadde en kontraktsdekning på flåten på 61 prosent i kvartalet.. Det er syv prosent høyere enn i tilsvarende kvartal året før. De største kundene er norsk og europeisk industri.  Kontraktsdekningen gir en optimalisering av seilingsmønsteret og over tid en stabil inntjening.  De siste årene er imidlertid kontraktsdekningen redusert på grunn av det svake markedet. Å binde opp flåten i et så dårlig marked ville være ensbetydende med å svekke inntjeningen.

Wilson-konsernet har en egenkapital på 30 prosent, nøyaktig det samme som ved siste årsskifte.  Inklusive aksjonærlån var andelen 38 prosent ved utgangen av  1. kvartal i år og 37 prosent ved utgangen av 2013.

Største aksjonær er nå som de siste årene Kristian Eidesvik fra Bømlo med en andel av både aksjer og stemmer på 90,18 prosent gjennom selskapet sitt

Caiano AS  Av flåten på 116 skip er 85 eiermessig kontrollert av Wilson.   Ved siden av bulkskipene driver og eier Wilson ASA 100 prosent av containertransportselskapet Euro Container Line som inngår i segmentet for de største skipene i Wilson-systemet.